Game review: Blacksad: under the skin, PS4

Misschien ken je Blacksad wel, als je tenminste een beetje into de gritty grauwe graphic novel-scene actief bent. De boekenreeks is een bijzondere fusie van film noir, detectivethriller, politiek commentaar en antropomorf avontuur. Spaanse auteurs Juan Díaz Canales en Juanjo Guarnido hebben een ongelooflijke wereld gecreëerd, waarmee ze zware thema’s verpakken in ontzettend gedetailleerde kunstwerken.

Blacksad – the game

Het verhaal van de game gaat over de mensachtige panter John Blacksad. Hij is niet alleen een oorlogsveteraan, maar bovenal een privédetective. In de game duik je al meteen in de actie, wanneer je het onderzoek begint omtrent de zelfmoord van een boksporter, Joe Dunn, en de mysterieuze verdwijning van zijn sterleerling. John zal locaties verkennen, aanwijzingen verzamelen, verdachten ondervragen en vervolgens zijn gedachten bij elkaar brengen om nieuwe onderzoekslijnen te creëren. Dat je door een letterlijke ‘denkmodus’ te activeren. Hier zijn alle aanwijzingen te zien die je hebt ontdekt. Dit systeem werkt meestal goed om alle verzamelde gegevens met elkaar te koppelen, hoewel je soms John voor bent in wat er aan de hand is en moet zoeken naar de ontbrekende feitjes, tenzij je logische sprongen hebt gemaakt die niet echt kloppen.

Lang wachten

Het spel is echter ook niet zonder zijn problemen. De grootste obstakels zijn wel de laadtijden. Dat terwijl de omgevingen waarin je onderzoeken pleegt niet bepaald groot zijn. Een storende factor, zeker omdat je regelmatig naar andere omgevingen moet om hints te zoeken of verdachten te ondervragen. Ben je eenmaal gewend aan de laadtijden, zou het zo maar kunnen gebeuren dat het spel er mee stopt. Er zijn best vaak momenten waarop het spel simpelweg crasht – waarbij je mag hopen dat je laatste savegame nog redelijk recent is, voor je een paar stappen terug moet zetten!

Ga direct naar Blacksad: Under the skin op BOL.com.

Recensie over Blacksad: Under the skin

Blacksad: Under the Skin was een veelbelovende titel. De gameversie van een coole graphic novel zou geweldig mogen zijn. Helaas dempen de lange laadtijden, de crashes en de matige grafische kwaliteit (gezichtsuitdrukkingen ontbreken, problemen met vectors die door elkaar lopen en talloze grafische foutjes) het spelplezier boven verwachten. Jammer, want het verhaal is ongetwijfeld goed doordacht en onderhoudend.

Score: 5

Info

Blacksad – Under the skin, Mindscape