Boek recensie: Blackmail, Cis Meijer

Cis Meijer is één van de meest bedreven schrijvers van young adults thrillers. Denk bijvoorbeeld aan het spannende boek Jacht, dat we een tijdje geleden mochten recenseren! Blackmail is het nieuwste boek van haar hand, dat het ook een stuk dichter bij huis houdt.

Vloggen is gevaarlijk

Daarbij heeft Blackmail meteen een belangrijke boodschap. Vloggen is leuk, roddelen kan je ook een hoop aandacht opleveren, maar het kan ook de verkeerde kant opgaan als je de verkeerde mensen tegen je in het harnas jaagt! Dat is Jade overkomen. Zij had een YouTubekanaal, waarin ze roddelde over schoolgenoten. Zonder naam en toenaam, maar op een school weet iedereen vrij snel wie er bedoeld wordt natuurlijk. Dan gebeurt er een vreselijk ongeluk. Jade valt van een pier naar beneden, op een rotsige branding. Die val overleefde ze niet. Haar beste vriendin Tess vind bij toeval de memorecorder van Jade en ontdekt daarop een aantal opnames die haar bijzonder nieuwsgierig maken. Het lijkt er in Blackmail op dat Jade iets spannends op het spoor was… maar wat?

Puberperikelen

Door Jades vastberadenheid om roddels te ontfutselen, komt ook Tess in een wespennest terecht van jaloezie, hebzucht, afgunst en criminaliteit. Er gebeurt namelijk nog al wat op school, waar iedereen anders op reageert. Iemand zou zichzelf bezeren omdat deze persoon stress heeft, iemand anders wil graag uit de kast komen, maar durft dat niet, er zijn vreemdgangers… en er zou zelfs drugs worden gedeald op school! Jade hield echter geen namen bij. Tess moet het dus doen met wat snelle aantekeningen en krabbels, wat cijfers en codes. Hoe ver zou ze komen, en zou ze ook de waarheid boven water kunnen krijgen?

Ga direct naar Politie niet betreden – Blackmail op BOL.com.

Recensie over Politie niet betreden – Blackmail

Blackmail is een spannend geschreven boek, dat heel dicht bij huis ligt. Het zou zomaar op jouw school plaats kunnen vinden, en dat maakt het wel zo realistisch. Er komen verschillende actuele thema’s aan bod, zoals sextortion, dealen, coming-out en vreemdgaan. De hechte gemeenschap op school blijkt een prima plek om je in te verschuilen, zo blijkt uit dit boek. Langzaam maar zeker kom je stapjes vooruit in het onderzoek, maar kom je met nieuwe feiten weer net zo snel een paar stappen achteruit. Spannende achtervolgingen, een sluimerend gevaar (in het boek gemarkeerd met een digitaal oog) maken het een echte pageturner. Ik kon zelf niet echt wennen aan de vreemde hoofdstukindeling, waarbij de meeste hoofdstukken gewoon in elkaar doorlopen.

Titel: Politie niet betreden – Blackmail
Uitgever: Uitgeverij De Fontein
Aantal pagina’s: 224