Boek recensie: Black Friday, Maren Stoffels

Dit jaar hebben de studentenverenigingen het zwaar gehad. Niet omdat ze het zo zwaar hebben met studeren, maar de hele introductieweek stond in de gevarenzone vanwege de corona. Om toch een beetje in de stemming te komen, schreef Maren Stoffels het boek Black Friday. Deze naam heeft geen betrekking op de grote uitverkoop op het gebied van gadgets en techniek, maar op de laatste dag van de ontgroeningsweek. Daar wordt je met het feit op de neus gedrukt wanneer je samen met Megan op het politiebureau zit en ze vertelt hoe haar ontgroeningsweek is verlopen.

Vernedering en ontgroening

Zoals bij best veel studentenverenigingen gaat het bij Veneris Dies Nigra om een flinke dosis vernedering tijdens de ontgroening. Bij de meeste verenigingen gaat het om relatief onschuldige grappen, maar twee van de organisatoren nemen hun rol wel heel serieus en gaan te ver met hun praktijken. De standaard ontgroeningsrituelen worden aangevuld met hun eigen inbreng om macht uit te oefenen op de novieten, ofwel de bonen. Hoewel Megan heeft gezworen om niets te zeggen over de afgelopen week, kan ze niet anders wanneer ze geconfronteerd wordt met de gebeurtenissen van haar ontgroeningsweek, die uitmondde in een rampzalige Black Friday.

Verschillende standpunten

Je leest Black Friday vanuit verschillende standpunten. Aan de ene kant lees je het verhaal van Megan en hoe zij met ‘haar’ verenigingslid P de week probeert te doorkruisen. Ze maakt al snel vriendinnen en probeert het zo goed en kwaad te regelen voor zichzelf. Ze heeft echter wat destructieve neigingen: na de dood van haar vriendin Lara, die euthanasie heeft gepleegd, ziet ze het leven niet meer zo zitten. Aan de andere kant lees je hoe het er aan toegaat in de verhoorkamer tussen Megan en haar ondervragers. Als derde verhaallijn volg je het verhaal van Ris, ook wel Spijker genoemd, en hoe hij tegen het verenigingsleven aankijkt.

Ga direct naar Balck Friday op BOL.com.

Recensie over Black Friday

Soms gaat het echt mis bij ontgroeningsweken. Daar weet Veneris Ries Nigris alles van. Dit jaar gaat het echter echt goed fout en sterft er iemand. Dag voor dag wordt je meegenomen door Megan, die als groentje de week heeft doorstaan, en door Ris, die dezelfde week heeft doorgemaakt. Op een slimme manier worden de verhaallijnen in de ontknoping bij elkaar gebracht tot een logische verklaring. Het is vlot geschreven, bevat bizarre opdrachten en de nodige mysterieuze verwikkelingen en onzekerheden.

Balck Friday,
Uitgever: Leopold, 208 pagina’s, paperback.
Vanaf: 13 jaar. ISBN: 9789025879501. Prijs: 14.99 euro.