Boek recensie: Bijbel van de Nederlandse keuken

Het klinkt zo eenvoudig, een kookboek van ‘de Nederlandse keuken’. Maar denk eens na: welke recepten zijn echt typisch Nederlands? Dat valt nog lang niet altijd mee om daar een lijstje van op te stellen. Veel gerechten horen namelijk bij een bepaalde streek. Sterker nog: bij de meeste bekende Nederlandse gerechten is dat het geval. Dat zie je zelfs al aan de namen van een aantal gerechten. Denk maar eens aan Bossche bollen, Zeeuwse bolussen of Brabantse worstenbroodjes! Janneke Vreugdenhil nam de uitdaging echter aan en verzamelde door heel Nederland gerechten die typerend zijn voor een bepaalde streek.

Bekijk hier alle Kookbijbels en Kook-atlassen.

Door Nederland in een aantal stappen

Het is dan ook helemaal niet zo vreemd dat Janneke ons land heeft ingedeeld in een viertal gebieden: Noord, Midden, Zuid en West. Van de meeste gebieden kan ik me goed indenken waarom dat zo is bepaald, maar onder Zuid vallen zowel Zeeland, Brabant als Limburg… en dat is wel een culinaire wereld van verschil, moet ik zeggen! Maar we kunnen natuurlijk lang en breed discussiëren over de gemaakte indeling: daarvoor is het in feite te laat, het boek is al naar de drukker 🙂 en het gaat uiteindelijk toch om de inhoud. Per regio worden namelijk typerende gerechten gepresenteerd, zoals die in de verschillende regio’s worden gegeten of bereid.

Lokaal verkrijgbaar

Het mooie van deze verzameling gerechten is dan ook dat alle ingrediënten lokaal verkrijgbaar zijn. Het is misschien even wachten op het seizoen, maar dan vind je ze vrijwel allemaal in je lokale boerenwinkel of bij verschillende boeren bij jouw in je omgeving. Super leuk om er op uit te trekken en echt verse spulletjes te halen. Zo wordt koken een leuke avontuur en maak je weer eens wat mee! Om ze vervolgens om te zetten naar smakelijke gerechten zoals dat al generaties lang gebeurt, dat is alleen maar een leuke bijkomstigheid. De gerechten zijn helder en duidelijk omschreven. Niet alle gerechten zijn bedoeld voor de dagelijkse kost en hebben soms wat voeten in de aarde, maar echt moeilijk zijn ze niet om te maken.

Ga direct naar Bijbel van de Nederlandse keuken op BOL.com.

Recensie over De bijbel van de Nederlandse keuken

In deze kookbijbel staan gerechten van over ons hele land, geordend per regio. Van avondmaaltijden tot lunches, van ontbijt tot een straffe borrel in de avond: dit is een verzameling gerechten die eigenlijk niet mag ontbreken in je boekenkast. De gerechten zijn soms heel eenvoudig, soms wat ingewikkelder om te maken, maar stuk voor stuk smakelijk en aantrekkelijk. Minpuntje is de ordening per hoofdstuk: de gerechten lijken in de hoofdstukken willekeurig te zijn verdeeld. Daar had ik een indeling in gebruiksmoment gewaardeerd, of een ordening op alfabet, wellicht? Leuk en bijzonder vond ik het eerste hoofdstuk, met echt typisch Nederlandse gerechten op een rij. Van hangop tot hachee, maar ook moderne klassiekers zoals chili of een Turkse pizza komen voorbij.

De bijbel van de Nederlandse keuken,
Uitgever: Carrera, 496 pagina’s, hardcover.
Vanaf: 18 jaar. ISBN: 9789048847341. Prijs: 33.99 euro.