logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Nederlanders vinden online bestelgemak belangrijker dan prijs

DS Smith - Open boxDit is echt opmerkelijk nieuws uit de markt van online webshops. Uit onderzoek blijkt namelijk dat meer dan 75% van de Nederlanders vindt dat de eenvoud waarmee online besteld kan worden belangrijker is dan de verkoopprijs. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek van verpakkingsbedrijf DS Smith. In het onderzoek is ook aandacht geschonken aan hoe om te gaan met schade, wat consumentenvoorkeuren zijn ten aanzien van packaging en hoe de shopper tegen duurzaamheid aankijkt.

De consument wil eenvoudig, goedkoop én snel bestellen 

Zowel in Nederland als België staan bestelgemak, productprijs en korte levertijd in de top drie van belangrijkste factoren bij het doen van een online aankoop. In tegenstelling tot de verwachting hechten Nederlanders meer waarde aan bestelgemak dan aan de laagste prijs. Belgen daarentegen hechten wel de meeste waarde aan de laagste prijs. 78% van de ondervraagde Nederlanders zette bestelgemak in de top 3, gevolgd door de prijs van het product (74%). Op de derde plaats komt een korte levertijd, 64% van de respondenten noemt dat een belangrijke factor bij het doen van online aankopen. 

Meer betalen voor minder verpakking

Het onderzoek laat verder zien dat klanten wegblijven als een e-tailer de verkeerde verpakking gebruikt. Met name te grote verpakkingen voor kleding en schoenen zorgen voor veel ergernissen bij de consument. Wanneer een webwinkel meerdere keren een bestelling in onaangepaste verpakking verstuurt, dan zou 1 op de 10 e-shoppers niet opnieuw bij hetzelfde bedrijf bestellen. Bovendien geeft 6 op de 10 consumenten aan dat ze liever minder verpakking zouden zien en daar zelfs voor zouden willen betalen; ongeveer de helft van de ondervraagde Nederlanders is bereid meer te betalen voor bepaalde extra’s bij de verpakking. Zo is 25% van de ondervraagden bereid meer te betalen voor een stevigere doos en is bijna 16% van de ondervraagden bereid meer te betalen voor makkelijk hersluitbare verpakkingen zodat ze eenvoudig te retourneren zijn.

Een derde van de verpakkingen loopt schade op

Een andere opvallende bevinding van het onderzoek is dat 3 op de 10 consumenten in het afgelopen jaar een beschadigd pakket heeft ontvangen. Ook komt het voor dat het product nog heel is, maar de verpakking beschadigd. Een verrassend hoog percentage Nederlanders blijkt dit reden genoeg te vinden om de webshop de rug toe te keren (38%). Vaak melden ze het niet aan de e-tailer maar blijkt 30% hun ervaringen wel met anderen te delen.

Bevindingen:

  • 1 op de 3  consumenten heeft jaarlijks te maken met schade
    • Zowel schade aan de doos als aan de inhoud blijkt grote gevolgen te hebben voor klantentrouw
  • De helft van de consumenten wil de verpakking makkelijk kunnen openen en hersluiten om retouren te vergemakkelijken
    • Dit heeft invloed op herhaalaankopen
  • 1 op de 10 van de consumenten stopt met bestellen bij teveel verpakkingsmateriaal
    • Maar Belgen en Nederlanders staan hier anders in

DS Smith liet 2 marktonderzoeken uitvoeren door Mintel, bij in totaal 5.000 e-shoppers, verdeeld over 9 landen. In een aparte whitepaper concentreert het bedrijf zich op de resultaten voor België  en Nederland. 

Over DS Smith

DS Smith is actief in meer dan 36 landen en biedt werk aan ongeveer 27.000 mensen. Met behulp van de gecombineerde expertise van onze vier divisies – Packaging, Recycling, Paper and Plastics – werken we samen met klanten om oplossingen te bieden die de complexiteit verminderen en resultaten opleveren gedurende de gehele Supply Cycle. Ga voor meer informatie naar www.dssmith.com.

Geschreven door Dennis van Houts

Dennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.