Wanneer je een bedrijf hebt, wil je zo goed mogelijk bereikbaar zijn. Niet alleen jijzelf en je bedrijfspand, maar ook je website moet toegankelijk en beschikbaar zijn. Daarbij is niet alleen de vormgeving en de functionaliteit belangrijk, maar ook de hostingpartij waar je jouw website onderbrengt. Stap overigens niet bij de eerste de beste hostingpartij in, maar vergelijk de beschikbare hosting. Een lijstje bijhouden om waarmee je alle webhosting vergelijken kunt, is een slimme zet. Maar waar let je op bij het maken van zo’n overzicht? Hieronder vier van de belangrijkste elementen waar je op kunt letten bij het kiezen van een nieuwe webhost:
Geef je website de ruimte!
Allereerst moet je genoeg ruimte hebben voor je website en eventuele toekomstige uitbreidingen. De meeste hostingpartijen leveren meer dan 1GB aan hostingruimte, wat in de regel meer dan genoeg is. KPN begint echter al bij 250MB, wat voor een statische website meestal voldoende is, maar voor een goed lopend blog, waar dagelijks artikelen op verschijnen, al snel uit zijn voegen zal barsten. Even ter vergelijk: CooleSuggesties zit – na tien jaar dagelijks berichten plaatsen met minstens 1 afbeelding – op circa 3GB aan opslag.
Een of meer websites
Een andere bepalende factor kan zijn of je één of meer websites kunt plaatsen. Daarbij moet je letten op het aantal SQL databases dat je kunt starten. De meeste websitesoftware, zoals WordPress, maken namelijk gebruik van SQL om hun gegevens op te slaan. WIl je meerdere websites met WordPress op 1 domein kunnen draaien, heb je dus de mogelijkheid nodig om meerdere databases te starten! Een normale ‘visitekaartwebsite’ gebruikt overigens geen database, die kun je zonder problemen aan ieder domein hangen. Het voordeel van meerdere websites op 1 hostingpakket draaien is duidelijk: je hebt maar één keer de kosten. Houd wel rekening met het feit dat je genoeg ruimte berekend voor alle websites!
Gemak dient de mens
Ben je zelf niet zo handig met het maken en beheren van websites? Dan is het slim om te zorgen voor genoeg service in de achterban. Een telefonische klantenservice is daarbij erg handig, maar ook een functie als 1-click-installatiediensten van bijvoorbeeld WordPress zijn praktische functies. De telefonische klantenservice is helaas niet overal beschikbaar, vaak kiezen hostingpartijen voor een contactmogelijkheid via mail of een formulier. De automatische installatie van verschillende websitesystemen is veel meer gemeengoed dan je zou denken.
Dataverkeer
Een heel belangrijk element voor je host. Heb je een goed lopende website, dan gaat er namelijk nog al wat data vanuit je webhost naar de verschillende bezoekers. Afbeeldingen, films, gegevens voor opmaak en lettertype… allemaal informatie die via het internet verstuurd wordt. Je webhost moet daar wel de ruimte voor hebben. Steeds meer webhosts bieden onbeperkt dataverkeer, maar er zijn nog genoeg hostingpartijen die daar een limiet aan stellen. Dit element is heel lastig in te schatten wanneer je voor het eerst een website bouwt, maar wel heel belangrijk: wanneer je buiten je bundel dataverkeer komt, zal je website in de meeste gevallen namelijk tijdelijk geblokkeerd worden door je webhost!