Het is lastig om samen te leven met andere mensen die een eigen wil hebben. Heeft u ook wel eens last van mensen die niet doen wat u wilt? Dit boek helpt u om ze te laten inzien dat u gelijk heeft, op het werk of in uw privéleven, in een debat, een toespraak, een artikel of een discussie op internet. Helaas zult u het met alleen rationele argumenten niet redden. In dit boek vindt u een rijke verzameling van inhoudelijke en emotionele overtuigingsmiddelen, gebaseerd op de klassieke retorica en de moderne psychologie. Er is bijzondere aandacht voor de doelgroep die u wilt overtuigen en de omstandigheden waarin bepaalde technieken wel of niet werken. U leest onder meer:
- waarom u een boodschap in één stelling moet samenvatten
- hoe u vertrouwen wekt met een zelfverzekerde uitstraling
- hoe u het initiatief neemt in een debat
- hoe u zonder argumenten een standpunt kunt verdedigen
- waarom het niet slim is om Geert Wilders een fascist te noemen
- met welke regels u een eerlijke discussie kunt organiseren
- hoe u goede argumenten vindt en de beste uitkiest
- welke onderzoeksresultaten u kunt vertrouwen
- hoe u overkomt als een geloofwaardig persoon
- hoe u mensen in beweging krijgt door ze in het hart te raken
- hoe u een duidelijk betoog opbouwt
Overtuigen doet goed in wat zijn titel doet vermoeden. Het overtuigt je echt zodra je er in aan het lezen bent. De inhoud wordt zo vanzelfsprekend verteld, dat je er geen enkel moment bij stilstaat dat de voorbeelden wellicht eens niet helemaal zo zouden kunnen zijn. Natuurlijk moet je er wel van uitgaan, en ook al is het niet zo: het is maar een voorbeeld, maar de wijze waarop het geschreven is en de toon waarin het allemaal vertelt wordt is eigenlijk al een heel sprekend voorbeeld van overtuigen. Krachtige taal, vol zelfverzekerdheid en stelligheid. Daarnaast wordt er in een aantal korte hoofdstukken op aanstekelijk humoristische wijze vertelt wat de tactiek en techniek achter het discussiëren is, en hoe je deze technieken kunt inzetten om mensen te overtuigen. Maar ook wordt de nadruk gelegd op de valkuilen tijdens discussies, valkuilen waar sommige beroepen volledig op lijken gebouwd. Denk bijvoorbeeld aan de gladde praatjes van een verkoopmedewerker buitendienst of een autoverkoper – zo moet het dus niet, maar omdat je het verwacht werkt het daar juist weer wel… Het boek wordt geïllustreerd met schema’s en overzichten, waarin statistieken op een heldere manier worden uitgelegd. In veel grijze kadertjes komen bovendien praktijkvoorbeelden naar voren, die direct duidelijk maken hoe het moet of juist waar iemand de mist in is gegaan. Maar je moet het zelf maar beoordelen als je het boek in handen hebt!
Overtuigen, Edwin den Boer
Van Duuren Media, februari 2011, 192 pagina’s, paperback.
Prijs: 14,90 euro. ISBN: 9789059405127
Boeken koop je bij je plaatselijke boekhandel.
Online bestellen kan onder andere op:
Wat zijn jouw ervaringen?