Alle dieren hebben dorst na een avontuurlijke dag in de droge en warme Savanne. Ze komen allemaal naar de drinkplaats. Ieder dier wil de eerste zijn die mag drinken dus pas maar op…! De olifant jaagt de leeuw weg, de leeuw verjaagt de zebra en de zebra de muis. Er kan van alles gebeuren… Zelfs een muis verjaagt een olifant! De speler die de meeste dieren verjaagt is de winnaar van het spel.
Doel van het spel
Verjaag zoveel mogelijk dieren bij de drinkplaats en zorg dat jij de sterkste bent.
Het spelverloop van Kariba
Plaats het spelbord in het midden van de tafel. Schud de kaarten en deel 5 kaarten uit aan iedere speler. Plaats de overige kaarten omgekeerd in de kaarthouder in het midden van het spelbord. De oudste speler begint, zodat iedereen van zijn wijsheid kan profiteren. Daarna gaan de rondes kloksgewijs verder. Tijdens een ronde doorloopt een speler de volgende stappen: Speel met 1 of meerdere kaarten van hetzelfde dier. Plaats de kaarten in de corresponderende positie (1-9) rond het meer. De kaarten komen over elkaar te liggen, maar zorg ervoor dat het duidelijk te zien is hoeveel kaarten er liggen. Als je 1 of meerdere kaarten van hetzelfde dier speelt en er liggen dan 3 of meer dezelfde kaarten, dan mag dit dier het zwakkere dier (lager nummer) wegjagen. Deze speler wint dan alle kaarten van het ‘zwakkere’ dier, zelfs als dit aantal kaarten hoger is dan het aantal kaarten van het ‘verjagende’ dier. Als je een dier wegjaagt, pak je alle gewonnen kaarten van het spelbord en je legt ze omgekeerd voor je neer. Iedere kaart is 1 punt waard aan het eind van het spel. De winnaar is degene die meeste kaarten/dieren heeft weten te verjagen.
De spelregels van Kariba
Kariba is een relatief eenvoudig spel, waarbij toch de nodige tactische beslissingen bij om de hoek komen kijken. En natuurlijk een stukje geluk, of lot, zo je wilt, om je succes te beslechten. Want hoe goed je eigen tactiek ook doordacht is: je kunt niet zien wat je tegenspeler in de hand heeft, waardoor deze wellicht zomaar met jouw beoogde winst op de loop kan gaan. Na een aantal spelrondes met volwassenen besloot ik het ook eens te spelen met mijn kinderen erbij. Toegegeven, inmiddels zijn het echt doorgewinterde gezelschapspelspelers, maar zijn de regels eenvoudig genoeg voor een vier-jarige om te volgen? Het antwoord is: ja. In principe wel. Door het spelen van enkele spelen blijkt hij echter ook al het nodige tactisch inzicht te hebben ontwikkeld, waardoor het nog verdraaid moeilijk is om te kunnen winnen. Spelen op niveau dus, gezellig. Het spel is snel opgezet en je bent binnen een tweetal minuten aan het spelen. Het zwakke punt zit hem in het draagsysteem van de kaartjes: je moet ze klemmen tussen twee rijen grassprietjes, die op een afstandje van elkaar staan. Steek je het kaartje er wat scheef tussen, vouwt het kaartje iets. Door een stevige coating herstelt het kaartje zijn vorm al weer vrij snel, maar om den duur zou je wel herkenningspunten kunnen ontdekken op de verschillende kaarten. Daarentegen: ik speel het met een vierjarige, wellicht dat hier ook wel een deel van de oorzaak ligt… Desondanks blijven we het met veel plezier spelen. Onze spelduur is ongeveer 15 tot 20 minuten. Niet aarzelen, handelen, dat is ons devies, en het is daarmee een ideaal spelletje om de saaie momenten van de dag door te komen, keer op keer.
Kariba, Goliath
Prijs: 19.95 euro. 2010. Leeftijd: vanaf 7 jaar.
Aantal spelers: 2-6. Speltijd: ongeveer 20-40 minuten.
Speelgoed en spellen koop je bij:
Andere recensies:
Recensie: Domino Express Sea Battle, Goliath
Recensie: Rubiks Race, Jumbo