Spel recensie: Bankroet

Waar sommige spelers smullen van het inhalige gedrag bij Monopoly, lukt het anderen maar net om het hoofd boven water te houden. Voor hen is het genieten geblazen bij Bankroet, het spel waar je zo snel mogelijk een miljoen euro moet verbrassen. Klinkt goed? Nou, het is nog niet zo makkelijk als je denkt! Maar lukt het jou om het miljoen weg te spelen? Dan ga jij er met de erfenis van Oom Dagobert vandoor.

Winnen is verliezen

In het spel bankroet staat de wereld op zijn kop. Je moet namelijk zo dom mogelijke keuzes maken in het leven om dure, overbodige aankopen te doen. Koop een jacuzzi voor je hond, laat een achtbaan in je achtertuin bouwen en stuur je ouders op hun trouwdag naar de maan. Zuinig zijn is voor losers! Maar past op, want je kunt zo nu en dan ook geld verdienen. Je krijgt het zomaar in de schoot geworpen. En dat is dan ineens een flinke tegenvaller, want dan heb je nóg meer geld om mee rond te strooien!

De spelregels van Bankroet

Het doel van Bankroet is om als eerste je rekeningen niet meer kunt betalen. Degene die dat voor elkara krijgt, is de winnaar. Bij je beurt dobbel je met de dobbelstenen en zet je jouw pion vooruit. Op ieder vakje staat een opdracht. Die zijn heel divers, van het laten schilderen van je badkamer door een bekende schilder tot het laten inspreken van zijden toiletpapier. Je wil niet weten waar je allemaal geld aan kunt uitgeven. En… hoe duurder hoe beter! Ondertussen speel je her en der wat minigames, waarmee je wat geld kunt inzetten op het resultaat. Daarmee kun je dus wat geld verliezen…. of heel veel verdienen. Je kunt hier zelf bepalen hoeveel je inzet. Of je komt op de beurs waarbij je aandelen kunt kopen (dat hoeft dus niet). En zoals bij de huidige aandelenkoers kun je ook hier geld verdienen of verliezen!

Educatief randje aan Bankroet

De positieve aspecten van het spel bankroet is dat kinderen leren dat sommige dingen absurd veel geld kosten – en dat het eigenlijk ook wel raar is om aan extravagante luxemiddelen geld uit te geven – zeker als je dat geld niet hebt. Bovendien moeten ze hier rekenen met grote bedragen. Je moet een miljoen zien uit te geven! De bedragen zijn wel netjes afgerond (je zult nooit 43.236,35 euro hoeven betalen), maar dan nog vormt het rekenen met duizendtallen soms een uitdaging. Zo raken ze daar op een leuke manier mee bekend.

Ga direct naar Bankroet op BOL.com.

Recensie over Bankroet

Bankroet is eigenlijk een omgekeerde Levensweg, gemixt met monopoly. Je hebt niet heel veel inbreng in het spel, wat het voor iedereen best eerlijk maakt. Je bent voor het grootste deel namelijk overgeleverd aan de dobbelstenen. Bij goede worpen ben jij je geld zo kwijt, met slechte worpen kom jij als winnaar uit de bus en krijg je er dus weer geld bij. Toch heb je wat invloed op het spel. Je bepaalt zelf hoeveel geld je inzet bij de paardenraces en of je aandelen koopt, bijvoorbeeld. Toch is het vooral je pechgehalte die het succes in dit spel behaalt. Maar ja: heb je geluk als je geld verliest, of precies andersom? Het spel ziet er mooi uit, maar de tekst op de vakjes is wat aan de kleine kant.

Titel: Bankroet
Uitgever: Identity Games
Genre: bordspel