Gadget review: Bang & Olufsen Beoplay Portal

De Bang & Olufsen Beoplay Portal is een luxe headset voor muziekliefhebbers, filmfanaten én gamers. Dat is een hele opgave, maar zo’n uitdaging is Bang & Olufsen natuurlijk wel toevertrouwd. Je maakt draadloos verbinding met iedere denkbare bluetooth-gadget die je kunt vinden, of dat nu je smartphone, tablet of televisie is. De nieuwste versie wordt ook geleverd met een dongle, waarmee je hem kunt koppelen met je PS4 of PS5. De USB-C dongle krijg een adapter meegeleverd, waarmee je hem omzet naar USB-A. Wij gingen er mee aan de slag en geven onze mening!

Premium headset

Aan de prijs zie je het wel, maar de Bang & Olufsen Beoplay Portal is in alle opzichten een premium headset. De afwerking is simpelweg subliem. Alles is tot in de puntjes uitgevoerd, met bamboevezeltextiek op de hoofdband, aluminium elementen en memory foam oorkussens, afgewerkt met zacht lamsleer. Het voelt als een warm bedje voor je oren, dat kan ik je verzekeren. Ondanks dat zachte gevoel klemt de headset stevig om je oren om stabiel te zitten. Met een gewicht van 282 gram is het een vrij licht model, goed voor heel wat uurtjes draagcomfort. Een minpunt is dat je geen echte draagkoffer meekrijgt, enkel een vrij dunne stoffen zak om je koptelefoon in op te bergen. Dat maakt de set wat minder interessant om mee op pad te nemen (waardoor ook de ANC-functie niet altijd relevant is). De oorschelpen zelf hebben een aanraakgevoelig deel, waarmee je de belangrijkste functies kunt uitvoeren. Maar… hij ziet er niet uit als een gaming headset. Je hebt geen microfoon-arm, om maar een voorbeeld te noemen, geen rgb-verlichting of high-tech vormgeving. Voor volwassen spelers kan dat een plus zijn, voor de wat jongere garde misschien een dompertje.

Bang & Olufsen App

Natuurlijk beschikt deze headset ook een app, geschikt voor iOS en Android. Met de Bang & Olufsen-app kun je verschillende EQ-instellingen selecteren, het volume instellen en ANC wijzigen. De app is sober en eenvoudig vormgegeven, maar doet precies wat je ervan verwacht. Met de PS5-editie kun je (dankzij de dongle) zowel contact maken met je Playstation als met een bluetooth-apparaat, zodat je draadloos muziek kunt streamen tijdens het gamen of bereikbaar kunt zijn voor het ontvangen van telefoontjes of notificaties van bijvoorbeeld Whatsapp.

Geluidskwaliteit

Hoewel de Bang & Olufsen Beoplay Portal gemaakt is voor gamers, lijkt het in eerste instantie meer op een headset voor muziekliefhebbers. Het geluid is rijk en helder, waardoor je details zult horen die tot nu toe verborgen zijn gebleven. Het bereik is simpelweg geweldig, van hoog tot laag – alle frequenties zijn goed vertegenwoordigd. Met de standaardinstelling kun je zonder problemen in ieder muziekgenre duiken (hoewel je de equalizer naar wens kunt aanpassen in de app). De geluidskwaliteit daar is erg goed, maar voor gamers zul je toch even de app in willen duiken om de equalizerinstelling aan te passen voor het typische meesleepende game-geluid. De microfoon werkt overigens best goed, zeker als je bedenkt dat hij in de oorschelpen zit verwerkt. Je stem klinkt misschien een tikje hol, maar is voor gamers zeker acceptabel. Streamers zullen waarschijnlijk opteren voor een andere optie. Die EQ-instellingen kun je in de app overigens opslaan, zodat je ze snel weer tevoorschijn kunt toveren. Dat klinkt als een nadeel, maar zeg eens eerlijk: hoeveel draadloze headsets ken jij die zowel geschikt zijn voor muziek als voor games?

Bediening

De chique headset is heel sober voorzien van bedieningselementen. Je vind enkel een aan/uitknop en een knop om van apparaat te wisselen. De overige bedieningselementen zitten in de oorschelpen verwerkt: er zijn twee aanraakbalken in de headset verwerkt voor het regelen van het volume. Deze aanraakgevoelige delen werken ontzettend responsief en prettig. Andere functies bedien je door op de buitenkant van de oorschelp te tikken. Zo pauzeer of hervat je muziek of films, demp je de microfoon of wissel je van ANC-functie.

Ga direct naar Bang & Olufsel Beoplay Portal Playstation op BOL.com.

Recensie over Bang & Olufsel Beoplay Portal Playstation

Wij mochten de versie voor de Playstation testen van de Bang & Olufsen Beoplay Portal. Daarbij genoten we van de muziekkwaliteit en het geluid bij films, maar waren we iets minder te spreken over de standaard instellingen voor gamegeluiden. Deze waren eenvoudig aan te passen in de B&O app, De ANC is subtiel maar voldoende, de microfoon doet prima dienst. Pluspunt is dat je zowel de koppeling met de Playstation kunt maken als met een Bluetooth-apparaat, zodat je muziek of een podcast kunt luisteren tijdens het gamen. De accu gaat 40 uur mee op bluetooth, 19 uur wanneer je ANC inschakelt. De bouwkwaliteit is subtliem, maar voor dit model moet je wel flink in de buidel tasten. Voor game-headsets hebben we goedkopere versies gevonden die minstens zo goed zijn, voor muziek ook. Maar voor allebei samen? Dat niet.

Bang & Olufsel Beoplay Portal Playstation
Adviesprijs: 499 euro.

Op zoek naar coole gadgets?