Game review: Babylon’s Fall

Om met de deur in huis te vallen: Babylon’s Fall is geen aanrader. Het heeft alles in huis om een geweldige game te zijn, maar laat op verschillende punten grote steken vallen. Misschien wel het grootste nadeel van het spel is dat je het online moet spelen in teams van drie personen. Heb je geen vrienden die dit spel hebben, dan wordt je gekoppeld aan twee andere random personages. Dat werkt prima met actiegames, maar wanneer je moet puzzelen en ontdekken, kom je in een heel andere dynamiek terecht. Eentje die je liever wil vermijden.

Babylon

Babylon’s Fall neemt je mee naar het gevallen Babylonische rijk, dat inmiddels niet veel meer is dan een stapel stenen en vervallen gebouwen. Jij kruipt in de rol van een Sentinel – een gevangene – die wordt gedwongen op zoek te gaan naar de magische Gideon Coffin. Daarvoor zul je de Toren van Babel moeten beklimmen en de vijandelijke Gallu te confronteren. Om je te helpen krijg je een bizar apparaat tussen je schouders, waarmee je twee extra (virtuele) armen ter beschikking krijgt. Heb je de Gideon Coffin gevonden, dan krijg je niet alleen je vrijheid terug, maar wordt ook dat apparaat weer weggehaald.

Standaard concept

Hoewel die mythologische basis en concept genoeg mogelijkheden bieden voor een heel toffe game, worden die kansen niet aangegrepen. Eén van de grootste ergernissen daarbij zijn de graphics, die je zo terugnemen in de tijd. Ook de beweging van de personages passen prima in het tijdbeeld van tien, vijftien jaar geleden. Waar veel games het gemis aan graphics en texturen nog goedmaken met toffe tussenfilmpjes, wordt ook dat niet aangepakt als laatste redmiddel: je zoomt simpelweg in op verschillende fanart-achtige stilstaande beelden. Het verhaal, de gesprekken, de gevechten en alles eromheen weten geen moment te boeien – en dat is heel erg jammer.

Looten en speuren

Het meest toffe aan dit soort games is wel het zoeken naar toffe nieuwe equimpent en kleding, het upgraden van je personage om nieuwe skills te unlocken. Maar ook daar komt weinig van terecht. Je kunt wel zoeken naar een betere uitrusting, maar die progressie is ontzettend traag. Bovendien wordt je gestimuleerd om met echt geld nieuwe gear te kopen, waardoor je er vooral beter zult uitzien. Het spel houdt je ook bijzonder goed bij de les: het richt zich vooral op de belangrijkste missie van het spel, zonder je af te leiden door het aanbieden van talloze sidequests. Dat maakt het spel kort en bondig, hoewel je levels meerdere keren kunt spelen, in de hoop iets betere loot te vinden.

Vechten

Een pluspunt krijgt het spel wel voor de gevechten. De vier armen bieden namelijk genoeg mogelijkheden voor toffe confrontaties, waarbij je twee fysieke wapens kunt hanteren en twee magische wapens – die je tegelijk kunt gebruiken. Dat levert heel wat interessante combo’s op, kan ik je vertellen, hoewel het ook heel wat combo-kennis vergt. Houd ze maar eens in de gaten, al die mogelijke combinaties! Een ander interessant middel is het combineren van je magie en je stamina. Ontwijken en magie gebruiken gaat namelijk ten koste van dezelfde meter. Die vult zich wel weer aan, maar het vergt een interessante manier van vechten. Ondanks die unieke aanpak komen de gevechten niet lekker van de grond. Ze zijn gewoon niet spannend genoeg!

Ga direct naar Babylon’s Fall op BOL.com.

Recensie over Babylon’s Fall

Babylon’s Fall heeft zoveel potentie, maar het komt niet uit de verf. Het bijzondere gevechtssysteem heeft niet de vrijheid om je eigen stempel erop te drukken, je personage ontwikkelt zich nagenoeg niet. Het online samenwerken werkt prima tijdens gevechten, maar tijdens puzzeltochten is het lastig om met wildvreemden een party te starten. Het is dan ook jammer dat het een coop-only game is, waarbij je gebonden bent aan Playstation Plus. De graphics zijn niet van deze tijd, maar het grootste debet zit hem wel in het ontbreken van een boeiend en onderhoudend verhaal. Betalende gamers hebben bovendien een streepje voor, wat natuurlijk nooit prettig is.

Score: 4

Info

Babylon’s Fall