Boek recensie: Atta, Jolien Janzing

Het kinderboek Atta neemt je mee naar een ver, ver verleden, waar langharige mammoeten nog rondlopen en de eerste mensen met elkaar samenleven. Atta is de naam van een stoer Mengelmeisje, dat je waarschijnlijk kunt zien als een kruising tussen neanderthalers en de eerste mensen. Atta is daarbij een stoere meid, die graag op eigen benen staat.

Stoere dame

Atta wil bijvoorbeeld niet samen met de vrouwen en kinderen op pad om bessen en vruchten te verzamelen… ze wil jagen, samen met de mannen! Zo sluipt ze op een dag met haar tamme wolf achter de jongens en mannen aan. Na wat kibbelen mag ze blijven, maar het lijkt de verkeerde kant op te gaan als ze een paar enorme mammoeten tegenkomen. Eentje daarvan slaat door en valt de groep aan, waardoor Atta van de groep weggedreven wordt. Tijdens haar vlucht raakt ze gewond en kan ze nergens eten en drinken vinden. Tot overmaat van ramp verdwaalt ze in het uitgestrekte bos… Zo komt ze bij een Neanderstam aan, waar ze met open armen wordt ontvangen.

Neandervolk

Een jongeman, Noz, neemt haar mee naar zijn clan, waar het vrouwelijke stamhoofd Dottie haar als een soort godin verwelkomt. Al snel wordt ze opgenomen in de stam en van alle kanten verwend. Ze leert over de gebruiken van de Neanders, ze begrijpt hun taaltje steeds beter en de Neanders leren weer wat dingetjes van Atta. Toch ontdekt Atta ook dat Dottie een heel slecht stamhoofd is, die zichzelf duidelijk boven de rest van haar stam plaatst. Maar wat kan zij daar tegen doen?

Over Jolien Janzing

Hoewel dit het eerste kinderboek is van Jolien Janzing, heeft ze al een aantal historische romans voor volwassenen op haar naam staan. Die kennis en ervaring merk je goed: het verhaal steekt fijn in elkaar, met een paar plottwists, een sluitende verhaallijn en geen gekke bokkesprongen, zoals je die soms wel eens meemaakt in kinderboeken.

Ga direct naar Atta op BOL.com.

Recensie over Atta

Het is knap lastig om een boek te schrijven over een deel van onze geschiedenis waar we zo weinig over weten. Het verhaal van Atta speelt zich af in de prehistorie, waar niet veel meer van bekend is dan de voorwerpen die archeologen hebben gevonden en wat grottekeningen (die op een geweldige manier zijn verwerkt in dit boek). Vanuit Atta’s jonge perspectief bekijk je die onbekende wereld en ontdek je hoe het was om in die tijd te leven… maar dan verpakt in een spannend en avontuurlijk verhaal. Atta zelf is lekker impulsief en nieuwsgierig, wat haar natuurlijk regelmatig in de problemen brengt. Het is een avontuurlijk en spannend boek met de nodige humor. De sfeervolle illustraties in kleur van Linde Faas geven het verhaal een extra dimensie.

Titel: Atta
Illustrator: Linde Faas
Uitgever: Lemniscaat