Game review: Astral Chain

Het principe van Astral Chain is vrij eenvoudig. Aarde is lang geleden onbewoonbaar verklaard. De mensheid is gevlucht door een alien invasie. In plaats daarvan zijn ze gevestigd op de Ark, een enorme stad vol neonreclames en high tech omgevingen. Maar ook daar krijgen we te maken met de aliens… Jij maakt deel uit van de anti-alien brigade om de buitenaardse bedreiging een halt toe te roepen. Daarbij kun je gebruikmaken van een sidekick, een soort virtuele robothulp met de naam Legions. Die is middels een ketting met jou verbonden en stelt je in staat de aliens te zien – de Chimeras.

Het gaat los

Hoewel een groot deel van het spel draait om het opsporen van de kwaadaardige aliens, is er ook meer dan genoeg ruimte voor felle actiescenes voorbehouden. Samen met je Legion laat je jouw vijanden namelijk alle hoeken van het strijdveld zien, compleet met opdwarrelende stofdeeltjes en coole combo’s. het ziet er echt heel indrukwekkend uit allemaal, dat staat als een paal boven water. Soms zijn de gevechten zelfs zo intens, dat je gewoon even vergeet adem te halen. De bediening van de actiemoves werkt heel intuitief. De basisaanvallen zijn gekoppeld aan de triggers en bunpers. je roept je Legion op met ZL, gooit hem richting een Chimera met de linker joystick en valt automatisch aan wanneer hij binnen bereik komt. De wapens van jouw personage zijn gekoppeld aan ZR. Daarmee wissel je tussen een Blaster, een wapenstok of een gigantisch zwaard, de Gladius. Het is aan jouw welke je het meest gebruikt.

Combomeester

Dankzij deze eenvoudige bedieningselementen is het helemaal niet moeilijk om imposante combo’s neer te zetten. Die kun je koppelen tussen jou en je Legion, wat het extra gaaf maakt. Bovendien kun je combo’s stapelen en mixen met perfecte ontwijkmanouvres. Die laatste laten de tijd even vertragen, waardoor je jouw aanvallen kunt richten op de zwakke punten van je tegenstander. De Chimera’s zijn razendsnel, waardoor een groot deel van de gevechten zal bestaan uit ontwijken en aanvallen. Die ontwijkingstijd kun je overigens goed benutten. Je kunt je Legion namelijk maar korte tijd in het strijdveld houden, daarna moet je hem weer een tijdje opladen! Naarmate je verder in het spel komt, wordt die speeltijd ook langer. En dat is praktisch, want jij en je Legion zijn een goed team. Een briljante move is bijvoorbeeld een slingerworp, waarbij jij je Legion weggooit, oproept en je vervolgens door je Legion laat wegslingeren.

Een legioen en aan Legions

Alsof één Legion nog niet genoeg is, kun je door het spel heen in totaal vijf verschillende Legions oproepen, ieder met zijn eigen manier van spelen en moves. Zo kun je kiezen uit een Legion die met een zwaard vecht, een boogschutter, een enorm beest die als een bulldozer door je vijanden kan rennen of de Arm, die een robot wordt met gigantische vuisten. Als laatste kun je Axe vrijspelen, waarmee je een beschermende koepel kunt oproepen. Iedere Legion heeft een eigen skill tree en kun je voorzien van upgrades.

Ga direct naar Astral Chain op BOL.com.

Recensie over Astral Chain

Astral Chain is een van de betere actiegames voor de Nintendo Switch. Het is een mooie combi van speurwerk en felle gevechten die in de futuristische stad plaatsvinden. Het speuren neemt de nodige tijd in beslag, maar is ook boeiend genoeg en een welkome afwisseling tussen de intense gevechten. De bediening tijdens deze gevechten is prettig: niet te moeilijk en bovendien fantastisch om te zien. De samenwerking tussen jou en je Legion is mooi uitgewerkt en schept meer dan genoeg mogelijkheden.

Info

Astral Chain, Platinum Games
Nintendo Switch, actie.