Review: Asterix en Obelix XXL3: The Chrystal Menhir

Het verhaal Asterix & Obelix XXL 3 lijkt op die uit de stripboeken. De basis is gegeven: Gallië is bezet door de Romeinen. Een klein dorpje verzet zich op dappere wijze tegen overname van de Romeinen en kan dankzij een toverdrankje kranig weerstand bieden. Tot Panoramix op een dag een brief ontvangt van Hella Finidrir, een hoge priesteres uit Thule. Zij voorziet problemen en adviseert Panoramix de bijzondere Menhir voor de dag te halen. Om deze magische menhir te kunnen gebruiken moeten er kristallen in de Menhir gestoken worden. En natuurlijk zijn het Asterix, Obelix en Idéfix (de hond van Obelix) die door Europa reizen om de kristallen te vinden.

Lange tocht

En dus wandel je in Asterix & Obelix XXL 3 de wijde wereld in, zoekend naar die belangrijke kristallen. De verhaallijn van de game is redelijk rechtlijnig, er is maar één manier om de missie te volbrengen. Daarnaast heb je in de open wereld heb je heel wat zijmissies die je kunt volbrengen om beloningen te verzamelen. Maar de wereld zit vol Romeinen, Romeinen en nog eens Romeinen. Je mept je als Asterix of Obelix (je kunt snel en soepel wisselen tussen deze helden) een weg door bosgebieden, ijsgebieden, woestijngebieden en natuurlijk Romeinse kampen. Onderweg verzamel je Romeinse helmen, die gelden als in-game currency. Met deze helmen kun je voor jouw Asterix en Obelix nieuwe vaardigheden kopen om Romeinen steeds spectaculairder een kopje kleiner te maken.

Lastige skills

Het toepassen van deze nieuwe skills gaat niet erg soepel. Soms moet je deze skills eerst activeren, om vervolgens drie toetsen tegelijk te bedienen en in een richting te wijzen. Dit werkt niet intuïtief en is bij vlagen behoorlijk frustrerend. Jammer is ook dat er niet al te veel savepoints zijn: vooral tijdens lange gevechten zou het prettig zijn om een punt te hebben waar je kunt respawnen als je tegenstanders toch te sterk blijken te zijn. Ook zijn sommige opdrachten behoorlijk langdradig, het duurt soms even voor je een missie helemaal hebt voltooid, omdat je eerst een vijftal deelmissies moet voltooien. Dat maakt het spel best wel repetitief. Niet erg als je van een leuke en energieke hack&slash game houdt, maar het is wel herhalend.

Ga direct naar Asterix en Obelix XXL3 – The Chrystal Menhir op BOL.com.

Recensie over Asterix & Obelix XXL 3

Asterix & Obelix XXL 3 is een cartoonachtige hack&slash game waar jonge spelers zich uren mee zullen vermaken. Oudere spelers zullen zich eerder gaan vervelen, vrees ik. De humor is grappig, de animaties lopen soepel. Minpunten zijn de stroeve bediening om speciale vaardigheden in te zetten (hoewel ook daar jonge spelers misschien een stuk bekwamer mee zijn) en het ontbreken van savepoints. Voor de fans van Asterix en Obelix is het natuurlijk een geweldige game, die er leuk uitziet en waarmee je je lekker kunt uitleven.

Info

Asterix & Obelix XXL 3, Mindscape
PS4, XBOX One, Nintendo Switch, actie.