Film recensie: Artemis Fowl, Walt Disney film

De boeken van Artemis Fowl gaan al heel wat jaren terug. Het eerste deel van deze reeks van 8 boeken verscheen al in 2001, het laatste deel kwam in 2012 uit. Het is dan ook eigenlijk best verwonderlijk dat er nu pas is gewerkt aan een film over deze reeks – waarbij we natuurlijk beginnen met het eerste boek. Hierin volg je de stappen van de twaalfjarige Artemis Fowl jr., zoon van de erkende kunsthandelaar Artemis Fowl. Om het even duidelijk te maken. De jonge Artemis is echter een echt genie en heeft op deze leeftijd al heel wat diploma’s op zak. Zijn vader – als hij thuis is – verteld zijn zoon alles over elfen, gnomen, trollen en dwergen. Erg leuk, maar het jonge genie ziet er niet veel in.

Kidnap – of… oudernap

Maar dan slaat het noodlot toe. De Artemis Fowl senior wordt gekidnapt! Hij wordt ontvoerd door een onbekende, die op zoek is naar een magisch voorwerp: de Aculos. En het is nu aan de jonge Artemis om dat voorwerp boven water te toveren, om zodoende zijn vader vrij te krijgen. Maar hoe krijgt hij dat voor elkaar? Dat kan eigenlijk maar op één manier… door de hulp in te schakelen van de magische wereld. Die moet namelijk wel bestaan, als zijn vader ontvoerd is door een magisch, mysterieus klinkend wezen!

Elfen aan de macht

Dan wordt je meegenomen naar de elfenwereld, waar je te maken krijgt met een hele samenleving aan magische wezens die met elkaar samenleven. De Elfen lijken de touwtjes in handen te hebben. Ook zij zijn overigens op zoek naar dit magische voorwerp, want in de verkeerde handen is de Aculos een levensgevaarlijk object. Ondanks hun technische snufjes en gadgets steunen de elfen namelijk nog altijd flink op magie. Maar hoe overtuig je een heel vol van je gelijk, als zij zijn overtuigd van het feit dat hij het hebt gestolen? Een fikse uitdaging, waar heel wat denkwerk bij komt kijken. Maar laat onze Artemis daar nu heel goed in zijn!

Bekijk hier de trailer van Artemis Fowl:

Recensie over Artemis Fowl

Artemis Fowl is een geweldige spektakelfilm voor jeugdige kijkers, die je meenemen naar een magische wereld vol gadgets en high-tech snufjes. Het is dan ook een film voor jongens en meisjes. De vertelling wordt gedaan vanuit de reuzendwerg (ja, echt!) Mulch Diggums, die lijkt op een jolige Hagrid. Artemis blijft netjes in zijn rol en heeft een fijne band met zijn tegenspeelster, de elf Holly Short. Het verhaal zelf is redelijk rechtlijnig en niet heel verrassend, maar maakt vooral indruk door de spectaculaire special effects en Judi Dench als Commander Root, opperhoofd van de elfen. De ietwat vrolijke sfeer staat in contrast met het feit dat het Artemis’ grootste droom is om een crimineel meesterbrein te worden.

Titel: Artemis Fowl
Uitgever: Walt Disney
Tijdsduur: 94 minuten