Gadget review: Arlo Pro 3 Floodlight

Wij zijn fan van Arlo: de camera’s zijn dan wel niet de goedkoopste die je kunt verkrijgen, maar de verbinding is steevast in orde (ook al zijn ze wat verder van je wifipunt verwijderd) en de beeldkwaliteit is dik in orde. Daarnaast bieden ze alle functies die je van een draadloze camera mag verwachten. Wij ontvingen onlangs de Arlo Pro 3 Floodlight en gingen er mee aan de slag.

Vol in de schijnwerpers

Waar je bij de Arlo camera’s natuurlijk al de beschikking hebt een verlichting, kan het altijd beter en meer. De Arlo Pro 3 Floodlight doet wat dat betreft precies wat het belooft: het biedt een flinke bak licht, wat je tuin, oprit of andere slechtverlichte locatie in de schijnwerpers zet. Zo heb jijzelf niet alleen een veilige manier om je weg te vinden, maar weten eventuele indringers ook dat ze gesnapt zijn. Als bonus heeft je camera het ook wat makkelijker en kun je de beweging nog beter vastleggen in de cloud of op de geheugenkaart van je Smart Hub.

Geen abonnement nodig

In tegenstelling tot de meeste draadloze systemen heb je met Arlo namelijk niet direct een abonnement nodig. Met een Smart Hub, die je direct aansluit op een LAN-poort van je router of repeater, kun je beelden lokaal opslaan en terugkijken. Wil je dat niet? Dan kun je deze camera ook direct via wifi laten verbinden met de diensten van Arlo (waardoor je de beelden ook live kunt bekijken, waar je ook ter wereld uithangt). Je hebt het basisstation dus niet nodig, je kunt ook zonder! Voor het opnemen van de beelden moet je echter wel een Hub hebben of het Arlo SECURE abonnement nemen.

Ontwerp

De Arlo Pro 3 Floodlight ziet er in de basis uit als iedere andere Arlo camera: en dan met name als de Arlo XL camera’s, want deze pilvormige camera is behoorlijk lang. Er zit een flinke accu in, wat ook nodig is om de felle ledverlichting van energie te voorzien. Daar kun je ook niet omheen, want aan de voorkant van deze camera zie je een witte band zitten, waarachter de ledverlichting verwerkt zit. In de ovale zwarte voorkant zie je daarnaast de camerasensor, microfoon en een kleine luidspreker. De accu zou 6 maanden meekunnen, maar dat hangt af van hoe vaak de verlichting aanspringt.

Bevestiging

Je koppelt deze Arlo beveiligingscamera met een stevige beugel aan de muur. Deze beugel boor je met een paar gaten vast in je muur. Het is even passen en meten, maar probeer deze gaten in de voeg te positioneren, zodat je hem altijd nog weg kunt nemen als je hem elders wil ophangen (en de gaten mooi kunt dichten). Omdat je deze camera vastzet met schroeven en hij niet over een magnetische connectie beschikt is hij wat minder snel weg te halen. Dat neemt echter niet weg dat hij makkelijk los te klikken is. Dat kost wat meer tijd, maar is niet onmogelijk. De zwaardere camera vergt bovendien meer schroeven, wat ook meer gaten betekent in je muur. Dat is iets waar je ook even rekening mee moet houden.

Instellen

Het instellen van de camera is net zo eenvoudig als iedere andere Arlo-camera. Koppel hem via de app direct met wifi of met de Arlo Smart Hub en je bent eigenlijk al klaar met de basisverbinding. Het ‘echte werk’ begint dan pas, want je moet de camera ook even fysiek instellen. Draai de camera op de voet en positioneer hem in de juiste richting. Dat kan nog vrij eenvoudig, de camera zit met een kogelgewricht vast op de voet.

Verlichting

Heb je de camera eenmaal gekoppeld met het systeem en aan zijn beugel bevestigd? Dan kun je bepalen hoe de camera moet reageren op beweging. Zo kun je de schijnwerper automatisch inschakelen wanneer hij beweging detecteert en tegelijkertijd beginnen met opnemen. Zorg overigens dat je de camera hoog genoeg neerhangt: het licht is écht fel (tot 3000 lumen!) en niet comfortabel als je er recht in kijkt. Je kunt de helderheid van de verlichting aanpassen in de app, wat prettig is.

Beeldkwaliteit

De camera is – zoals we gewend zijn van Arlo – van hoge kwaliteit. De Arlo Pro 3 Floodlight beschikt over een 2K camera, wat logischerwijs minder is dan de Arlo 4K-camera’s, maar het biedt helder en scherp beeld. De kijkhoek van 160 graden is zeker ruim genoeg. Daarnaast beschikt de camera over HDR en 12x (digitale) zoom. De Arlo Ultra beschikt overigens over een kijkhoek van 180 graden en 4K beeldinformatie. Beter, maar 2K blijkt in de praktijk prima te voldoen.

Ga direct naar Arlo Pro 3 Floodlight op BOL.com.

Recensie over Arlo Pro 3 Floodlight

Zoek je een beveiligingscamera die je pad kan verlichten of een floodlight die ook kan opnemen? Bij de Arlo Pro 3 Floodlight vang je twee vliegen in één klap. De felle verlichting heeft een reikwijdte van ongeveer 7 meter en geeft een ongelofelijke hoeveelheid licht. De camera is draadloos te installeren en daardoor flexibel op iedere gewenste plek op te hangen. De accu gaat ongeveer 6 maanden mee, afhankelijk van hoe vaak de verlichting aanspringt. Het is een vrij forse unit, door de verlichting aan de voorkant en de grotere accu. Daardoor wordt er behoorlijk wat gevraagd van het ophangsysteem en moet je wat meer boren dan je gewend bent van Arlo…. maar dan heb je ook zeker wat!

Arlo Pro 3 Floodlight
Adviesprijs: 299 euro.

Op zoek naar coole gadgets?