Game review: Animal Crossing: New Horizons, Nintendo Switch

De Nintendo Switch is al een tijdje ontzettend populair. Een flink aantal titels is verkrijgbaar voor dit draagbare gamesysteem, zoals Mario, Zelda en Pokémon. Een franchise ontbrak nog: Nintendo heeft de tijd genomen om Animal Crossing helemaal te finetunen en klaar te stomen voor de wijde wereld. Met Animal Crossing: New Horizons kun je overal waar je bent nieuwe werelden ontdekken!

Animal Crossing: wat is het?

De Animal Crossing-franchise bestaat al bijna 19 jaar. De kans is dus groot dat je weet hoe het spel werkt. Weet je dat niet? Dan kun je je lekker laten verrassen door de mooi vormgegeven wereld en de grafische stijl. In die zachte wereld moet je zien te overleven. Jouw personage begint op een onbewoond eiland. Daar heb je een tent en wat kleine voorwerpen. Je moet mensen ontmoeten, voorwerpen bouwen, nieuwe skills aanleren… het is een survival simulater op zijn schattigst… maar niet op zijn makkelijkst. Bovendien lijkt deze levenssim een stukje Minecraft te hebben ingeslikt, wat resulteert in een geweldig leuke game.

Verzamelen en bouwen

Zoals bij alle eerdere Animal Crossing-spellen, moet je in New Horizons veel verzamelen. Het is een kwestie van zoeken naar insecten en fossielen, je moet vissen en bouwen, allemaal met het oog op het neerzetten van grotere, betere huizen voor jezelf en je nieuwe dierenburen. Deze keer kun je echter ook knutselen en uiteindelijk de mogelijkheid ontgrendelen om het hele landschap te veranderen door terraforming. Voor je begint moet je echter bepalen waar je huis moet komen te staan: op het noordelijk of zuidelijk halfrond, en in welk seizoen en klimaat je wil beginnen. Dat bepaald al een groot deel van de game! Het seizoen en de tijd van de dag zorgen namelijk voor bepaalde soorten insecten en vissen die je kunt vangen. Je zult voor sommige dieren dus even geduld moeten hebben of je gametijd even moeten wisselen.

Uitdagingen

Je hoeft natuurlijk niet doelloos op je onbewoonde eiland rond te hangen. Je krijgt genoeg uitdagingen om je bezig te houden. Dat heeft bovendien als voordeel dat je bekend raakt met alle functies en opties, de bedieningselementen en de manier van denken. De eerste uitdagingen krijg je van je hulpje, Tom Nook – die de afgelopen jaren een soort multi-business ondernemer is geworden – en zijn neven Timmy en Tommy. Naarmate er meer opdrachten worden voltooid, zal je eiland ook beter bewoond worden. Als gevolg daarvan zullen anderen je ook om hulp vragen, waardoor je uiteindelijk meer dan genoeg opdrachten krijgt om te doen.

Knutselen en bouwen

De knutsel- en bouwopties die zijn toegevoegd aan Animal Crossing: New Horizons, betekenen dat alles op het eiland kan worden gezien als een hulpbron: je kunt bomen gebruiken voor het maken van stokken en hout, stenen voor voor bouwstenen, je kunt ijzerklompjes en klei gebruiken… zelfs het onkruid kan nuttig blijken. En heb je te veel gemaakt? Dan kun je die spullen verkopen om weer nieuwe voorwerpen te kopen of je huis te upgraden!

Lol met vrienden

Je kunt bovendien afreizen naar de eilanden van familie en vrienden. Ze bieden andere bronnen voor materialen en items die je aan het museum kunt doneren, maar waarmee je ook kunt bouwen of die je natuurlijk kunt verkopen. Online en lokale multiplayer is geschikt voor maximaal acht spelers, waarvan er één de gastheer is en anderen in staat zijn om op een beperkt niveau met de omgeving te communiceren, afhankelijk van hoe vertrouwd ze zijn. Je zou toch niet willen dat een bezoeker ineens al je bomen omhakt, toch? Je kunt ook meerdere spelers op dezelfde Switch laten spelen. Het ondersteunt het gelijktijdig spelen van maximaal vier spelers op hetzelfde scherm, waarbij elke eilandbewoner kan meedoen met het plezier met behulp van een individuele Joy-Con- of Switch-controller.

Ga direct naar Animal Crossing: New Horizons, Nintendo Switch op BOL.com.

Recensie over Animal Crossing: New Horizon

Animal Crossing is een geweldig spel waar je uren mee aan de slag kunt. Het opbouwen en onderhouden van je eigen eiland is een ontzettend verslavend gegeven, wat briljant is uitgewerkt. Het is bovendien gigantisch uitgebreid, met veel insecten, vissen en voorwerpen die je kunt verzamelen, handel die je kunt drijven en museumzalen die je kunt vullen. Communiceer met je eilandgenoten, bouw, zoek, ontwikkel jezelf! En ja, dat is en blijft echt gaaf.

Info

Animal Crossing: New Horizon, Nintendo
Nintendo Switch, rpg.