Spel recensie: Amul, White Goblin Games

Amul is een handel- en ruilspel dat je meeneemt naar de oude zijderoute. Daar mag je op de bazaar, in het paleis en op de markt aan de slag met verschillende goederen, kooplieden en dealtjes om na negen rondes zo succesvol mogelijk uit de groep te komen. Dat doe je bijvoorbeeld door waardevolle sets te verzamelen, maar ook door te voldoen aan speciale voorwaarden die op bepaalde kaarten staan vermeld. Qua speldynamiek deed het ons denken aan Sushi Go, Go nuts for donuts of het recente Artisjokken.

De stappen die je mag zetten bij Amul

Bij Amul gaat het om handelen, ruilen en een gokje wagen. Omdat iedereen dezelfde stappen doorloopt (en in sommige gevallen: allemaal tegelijk) is het spel lekker onvoorspelbaar. Het is dus niet alleen slim spelen, maar ook een kwestie van je nek durven uit te steken! Iedere ronde bestaat uit een aantal stappen:

• Trek een kaart en neem maximaal zes kaarten op handen.
  • Voeg kaarten uit de stapel toe aan de markt. Alle spelers leggen vervolgens tegelijkertijd (gedekt) een kaart op de markt.
  • Elke speler kiest om de beurt een marktkaart om op hand te nemen.
  • Tenslotte kiezen alle spelers tegelijkertijd een kaart uit hun hand om aan hun persoonlijke speelgebied toe te voegen.

Let daarbij op dat sommige kaarten alleen punten opleveren als je ze in je handen hebt. Leg je ze in je persoonlijke speelgebied, dan worden ze ineens waardeloos! Maar de meeste kaarten leveren juist punten op als ze in jouw persoonlijke speelgebied liggen. Het is dus een kwestie van goed lezen en plannen!

Speciale acties

Bij sommige kaarten mag je een kaart uit het paleis of de bazaar kiezen als je ze speelt. Die acties worden ook in volgorde van de speelronde gespeeld, beginnend bij de speler die deze ronde mocht beginnen. De rol van ‘Eerste speler’ wordt met de klok meegegeven na iedere ronde. Dat houdt het spel tamelijk eerlijk, vooral als je met drie spelers speelt. Na de negende ronde wordt de balans opgemaakt en worden de kaarten die scoren omdat je ze op hand hebt geactiveerd. Alle waardeloze kaarten worden uit het spel verwijderd en de punten worden berekend en opgeteld. Elke kaart heeft zijn eigen scorevoorwaarden en er worden meerderheden gescoord op basis van invloed met de Arabische en Mongoolse facties. De speler met de meeste punten is de winnaar.

Marktaanbod

Een van de leukste (en ook frustrerende) onderdelen van Amul is wel dat je afhankelijk bent van de kaarten die beschikbaar komen in de markt. Naast kaarten uit de stapel ben je daarbij ook afhankelijk van de ‘afdankertjes’ van je medespelers. Dat maakt het erg moeilijk om te plannen en vergt de nodige flexibiliteit van jou als speler. Houdt niet de streng vast aan je plan maar laat je juist leiden door het moment. Dat kan je bergen succes opleveren! Let daarbij ook erg goed op de speciale teksten op de kaarten. Sommige kaarten zijn bijvoorbeeld echte verzamelobjecten (zoals zilver), maar soms gaat het ook om de zeldzaamheid en wordt de waarde bepaald door de hoeveelheid kaarten die de andere spelers hebben, of verliezen ze hun waarde als jij een bepaald type kaart op tafel hebt liggen. Met behulp van iconen en korte teksten ie je snel wat je wel en niet kunt doen. Naarmate je het spel vaker speelt, zul je ook een gevoel krijgen van het aantal beschikbare kaarten van bepaalde types, waardoor je wat beter kunt plannen. Ben je een beginnend speler, dan zul je regelmatig even moeten lezen welke eigenschappen de kaarten op de marktplaats hebben… en dat vertraagt het spel behoorlijk.

Ga direct naar Amul op BOL.com.

Recensie over Amul

Lekker handelen en ruilen… daar houden we wel van! Het is een uitgebreide versie met een aantal verschillende opties waar je uit kunt kiezen. De negen rondes gaan relatief snel, je zult 5-10 minuten per ronde bezig zijn. Het spel gaat om kiezen en selecteren, maar voor een groot deel ben je aan het lot van het toeval en je tegenstanders overgelaten. Gelukkig zul je altijd met een mooie score de eindstreep behalen… maar de een zal een mooiere score hebben dan de ander! Het is kiezen of delen, soms een gokje wagen en genoeg kaarten op handen houden.

, White Goblin Games
Genre: bordspel, Tijdsduur: 45 minuten.
Voor 3-8 spelers. Leeftijd: vanaf 10 jaar. Prijs: 29.95 euro.