logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Amsterdamse start-up maakt fietsen gratis dankzij GPS, app en adverteerders


De Amsterdamse start-up Bikevertisement start in april een geheel nieuw concept waarin adverteerders en fietsers elkaar vinden in een win-win situatie. Fietsers krijgen gratis een hippe stadsfiets, inclusief gratis reparatie-service; en worden daarmee mobiele merk-ambassadeurs voor een bedrijf. Adverteerders hebben in deze fietsers een opvallende en dynamische vorm van outdoor-reclame met hoog bereik en beleving. Dankzij moderne GPS-technieken is alles uitstekend meetbaar en aanstuurbaar. Vanaf begin april rijden ruim 1.000 studenten in o.a. Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht met een gratis blitse fiets met advertentie. Daarna zal het concept ook op korte termijn in andere steden en voor andere gebruikers-groepen worden uitgerold.

In een tijd waarin start-ups zich richten op online toepassingen werd het meest logische en oer-Hollandse potentie reclame-middel over het hoofd gezien: De fiets! Dat vonden enkele jonge ondernemers merkwaardig, want dankzij moderne GPS-technieken is de fiets juist een uitstekend reclame-middel. Daarom gingen zij 2 jaar geleden met dit idee aan de slag, met deze voor Nederland unieke vorm van dynamische outdoor-reclame als resultaat.

Gratis fietsen

Wie wilt geen gratis fiets; inclusief gratis reparatieservice? Bikevertisement biedt fietsers als enige bedrijf in Nederland de kans op een gratis fiets. De fiets heeft een hip urban design en is hufterproof. Bovendien kan de deelnemer bike-coins sparen met bv. extra kilometers, foto’s delen op social media, verrichten van speciale opdrachten. Deze bike-coins kan de deelnemer inzetten voor festival-kaartjes, kortingen of gadgets. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is gemiddeld 5 kilometer per dag fietsen. Vele duizenden studenten meldden zich dan ook in no time aan bij Bikevertisement. Begin April gaan de eerste 1.000 van hen de weg op.

Spoedig volgen behalve studenten ook andere fietsers, zoals bijvoorbeeld werknemers van grote bedrijven. Ook worden de fietsen ingezet om de mobiliteit in gebieden te verhogen via deelfietssystemen. Zo komen op de Amsterdamse Zuidas 500 gratis fietsen die een deelnemer via een app gratis kan reserveren.

Fietsende merk-ambassadeurs

Via Bikevertising bereiken adverteerders potentiële consumenten op een opvallende manier. Deze mobiele vorm van outdoor reclame heeft een veel hoger bereik dan een statische reclame zoals bijvoorbeeld een abri in een bushokje. Alle resultaten zijn meetbaar, want in het slot van de fiets zit een GPS-tracker verwerkt waardoor Bikevertisement altijd weet waar de fiets is geweest. Indien gewenst kan Bikevertisement de fietsers razendsnel mobiliseren. Voor adverteerders heeft deze vorm van reclame-uiting daardoor een hoog bereik, hoge meetbaarheid en flexibiliteit.

Geschreven door Dennis van Houts

Dennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.