Film recensie: The Batman

The Batman is de nieuwste Batman-film: vanaf 3 maart 2022 draait hij in de bioscoop. In deze actiefilm spelen onder andere Robert Pattinson, Zoë Kravitz, Andy Serkis en Colin Farrell. De regie is in handen van Matt Reeves (de “Planet of the Apes”-films). Ben je benieuwd naar The Batman, bekijk dan de onderstaande trailer.

Lees hier hoe je alle Batman-films in de juiste volgorde kunt kijken!

Bekijk de trailer van The Batman

Cast

• Robert Pattinson (“Tenet”, “The Lighthouse”, “Good Time”)
  • Zoë Kravitz (“Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald”, “Mad Max: Fury Road”)
  • Paul Dano (“Love & Mercy”, “12 Years a Slave”)
  • Jeffrey Wright (de “Hunger Games”-films)
  • John Turturro (de“Transformers”-films)
  • Peter Sarsgaard (“The Magnificent Seven”, “Black Mass”)
  • Barry Keoghan (“Dunkirk”)
  • Jayme Lawson (“Farewell Amor”)
  • Andy Serkis (de “Planet of the Apes”-films, “Black Panther”)
  • Colin Farrell (“Fantastic Beasts and Where to Find Them”, “Dumbo”)

Grimmige Batman

Laten we met de deur in huis vallen: regisseur Matt Reeves laat ons een heel andere Batman zien dan die we kennen uit de eerdere films. Er is dit keer geen flitsende Batcave, maar een verlaten garage (met vleermuizen, dat dan weer wel) en de hele film speelt zich af in een gewelddadige en criminele Gotham city. Door die stad struint The Batman, duidelijk zoekend naar een doel in zijn leven en een manier om het recht te doen zegevieren. Hij doet dat echter met een dubbele boodschap, want: heeft het wel nut wat hij doet? De criminaliteit rust niet! Toch weet hij de criminele inwoners angst in de boezemen, wat blijkt wanneer het Batsignaal de lucht siert.

Piekerende puzzelaar

Het duistere karakter, dat kracht wordt bijgezet door Pattinsons sluike haar, dat hij als een rockster voor zijn ogen laat vallen, heeft ook zijn charme. The Batman gaat namelijk terug naar de periode dat Batman meer een detective was dan een superheld, vechtend met gadgets tegen de grote criminelen der aarde. In deze film krijgt hij te maken met brute moorden, die worden uitgevoerd door The Riddler. Via commissaris Gordon, zijn lijntje met de politiemacht in Gotham, wordt hij betrokken bij het moordonderzoek. En dat blijkt niet voor niets: bij ieder slachtoffer wordt een brief geleverd, gericht aan Batman… en dat brengt hem dicht bij zijn eigen huis. Want als hij opmerkt dat The Riddler het gemunt heeft op corrupte machthebbers van de stad, komt ook zijn eigen vader voorbij. En dat past niet in het beeld dat Bruce Wayne van zijn vader heeft. Wat is echt… en wat niet?

Catwoman

Tijdens zijn zoektocht door de criminele plekken van Gotham stuit Bruce op een meisje dat in een nachtclub werkt: Selina Kyle, gespeeld door Zoë Kravitz. Zij brengt de film eigenlijk weer een beetje op stoom, dankzij haar positieve en actiegerichte houding komt er regelmatig wat vaart in de film. Maar ook zij is tegen de “blanke bevoorrechte klootzakken”, die steeds dood worden gevonden. Bruce Wayne voelt zich daar ook door aangesproken, want als zoon van multi-miljardair heeft hij het nog niet zo slecht. Dat alles knaagt zich een weg door de film heen, dat in een bizarre film-noir-achtige stijl in beeld is gebracht, wisselend van donkere scènes en heel felle koplampen.

Ga direct naar The Batman op BOL.com.

Recensie over The Batman

The Batman is een bijzondere reboot van een succesvolle franchise aan superheldenfilms (of beter: franchises… het draadje is al meermaals opgepakt). Het detectiveconcept van The Batman werkt stiekem best goed, maar het is wel even wennen. De donkere scènes, de verwarring door rook en lichtflitsen maken de film soms wat lastig te volgen, hoewel het wel bijdraagt aan de onmiskenbaar duistere sfeer die Gotham in zijn greep houdt. De film is wreed in zijn acties, maar al het bloederige wordt slim buiten beeld gehouden, waardoor hij het predicaat 12+ meekrijgt. Toch zijn het niet altijd even vrolijke beelden die je te zien krijgt, de aanloop van marteling en moord is soms net zo cru als het zien van de daad zelf.

Titel: The Batman
Uitgever: Warner Bros
Tijdsduur: 176 minuten