logo-liggend-wit-donkerblauw-kleinMenu

Alcohol minderen steeds populairder: zomermaanden favoriet boven Dry January

Nederland staat aan de vooravond van een blijvende verandering in alcoholgebruik. Terwijl Dry January traditioneel een moment is om alcohol te minderen, blijkt uit onderzoek van het botanische biermerk Lowlander dat de zomermaanden steeds populairder worden om deze stap te zetten. Het onderzoek, uitgevoerd door Future of Food Institute, laat zien dat een groeiend aantal Nederlanders bewuster omgaat met hun alcoholconsumptie.

Generatieverschillen in alcoholgebruik

Uit het onderzoek blijkt dat jongere generaties bewuster omgaan met alcohol dan oudere generaties. Zo drinkt 49% van Gen Z wekelijks of vaker, terwijl dit percentage bij millennials (56%), Gen X (57%) en babyboomers (61%) hoger ligt. Opvallend is dat 39% van de alcoholgebruikende Nederlanders in de afgelopen vijf jaar minder is gaan drinken. Vooral Gen Z’ers hebben de intentie om alcohol te minderen; bijna een kwart (23%) geeft aan hierin een stap te willen zetten.

Nieuwe manieren om te minderen: zebra striping

Naast Dry January, dat door een derde van de ‘minderaars’ wordt gebruikt, zijn de zomermaanden steeds populairder om alcoholgebruik te beperken. In deze periode zegt zelfs 50% van de respondenten bewuster te minderen. Daarnaast wint ‘zebra striping’ terrein: het afwisselen tussen alcoholische en non-alcoholische dranken tijdens een avondje uit. Deze strategie wordt door 17% van de modererende Nederlanders toegepast. Thuis wordt er ook bewuster gedronken; 71% van de respondenten geeft aan daar minder alcohol te nuttigen, vooral doordeweeks.

Horeca sluit aan op veranderend gedrag

De trend van bewust alcoholgebruik vertaalt zich ook naar de horeca. Meer dan 1 op de 5 Nederlanders let bij het kiezen van een restaurant of café op het aanbod van alcoholvrije of alcoholarme dranken. Bij millennials is dit zelfs 1 op de 3. Een kwart van de Nederlanders bestelt vaker dranken met een laag alcoholpercentage (0,6%-3,5%), en onder Gen Z en millennials is dit aandeel zelfs 1 op de 3. Het beschikbaar hebben van kwalitatieve alcoholvrije alternatieven motiveert bijna de helft van de ‘minderaars’ om door te zetten.

Redenen om te minderen: van gezondheid tot financiën

De belangrijkste redenen om alcohol te minderen zijn gezondheid en welzijn. “Fitter worden” staat met 67% bovenaan, gevolgd door “meer energie” (61%) en “mentale gezondheid” (61%). Bij Gen Z scoort “fitter worden” zelfs 75%, terwijl 71% van deze generatie aangeeft dat geld besparen een belangrijke drijfveer is. Andere redenen zijn het vermijden van negatieve ervaringen (46%) en simpelweg geen behoefte meer aan alcohol (74%).

Lowlander kiest voor Low & No

Deze groeiende trend is ook te zien in de strategie van Lowlander. Het merk, dat al meer non-alcoholische bieren verkoopt dan alcoholische, kondigt aan dat het zich vanaf 2025 volledig gaat richten op bieren met maximaal 3,5% alcohol. Frederik Kampman, oprichter van Lowlander, zegt hierover: “Deze cijfers laten zien dat Nederland op een keerpunt staat. We zien een toekomst waarin geen of minder alcohol drinken de norm wordt tijdens sociale gelegenheden. Met onze botanische bieren willen we deze keuze toegankelijker maken.”

Vanaf maart 2025 lanceert Lowlander drie nieuwe Low & No-bieren en worden bieren met een hoger alcoholpercentage uit het assortiment gehaald. Hiermee speelt het merk in op de vraag naar smaakvolle alternatieven met minder alcohol.

Op zoek naar coole items voor in de keuken?

Geschreven door Dennis van Houts

Dennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.