• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Home
  • Boeken
    • Info voor je boekbespreking
    • Allerlei
      • Creatief
      • Educatief kinderen
      • Informatief volwassenen
      • Management boeken
      • Stripboeken
    • Kinderboeken
      • Prentenboeken
      • Kinderboeken met AVI
    • Young adult
    • Leesboeken voor volwassenen
    • Kookboeken
  • Business
    • Bloggen
    • Zelfstandig ondernemen
    • Management boeken
  • Entertainment
    • Films
      • Netflix, Prime Video, Disney+ en TV
      • Actie
      • Animatie
      • Horror
      • Komedie
      • Speelfilm
    • Games
    • Muziek
    • Speelgoed
      • Creatief
    • Spellen
    • Er op uit
    • Uit-agenda
  • Eten & drinken
    • In de keuken
    • Eten en drinken
    • Recepten
    • Kookboeken
  • Lifestyle
    • Gadgets
    • Gezondheid
    • Kleding & verzorging
    • Huis
    • Tuin
  • Feest
    • Halloween
    • Kerstmis
    • Moederdag
    • Pasen
    • Sinterklaas
    • Vaderdag
    • Valentijnsdag
    • Verjaardag
  • Prijsvragen
logo coolesuggesties liggend banner

CooleSuggesties

Stoere reviews, nieuws en tips

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Pinterest
  • Mail

Winkelen zonder kassa: AH test high tech AH to go

5 september 2019Gadgetswinkel, Techniek

digitale ah to go

Albert Heijn test een volledig digitale AH to go. De winkel van 14 m² zit bomvol technologische vernieuwingen die het mogelijk maken iets te kopen alsof je het uit je koelkast pakt: er is geen kassa en ook het zelf scannen van je producten hoeft niet meer. De winkel staat voor het hoofdkantoor in Zaandam en wordt de komende twee maanden getest met medewerkers. De verwachting is dat de winkel later dit jaar op een andere plek in Nederland wordt geplaatst. Albert Heijn werkt voor deze test samen met de Amerikaanse tech-start up AiFi en met ING.

Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn: “Technologische vernieuwingen volgen elkaar in razend tempo op en bieden oneindig veel kansen. Gemak voor onze klanten staat daarbij voorop. Dit nieuwste concept maakt niet alleen het boodschappen doen heel simpel. Door het autonome karakter kan de winkel plug and play neergezet worden op locaties waar (tijdelijk) behoefte is aan een kleine winkel. Van kantoren of universiteitsterreinen tot woonwijken in aanbouw waar nog geen winkelfaciliteiten zijn. Een tweede voordeel is dat de winkel altijd open kan zijn, wat bijvoorbeeld handig is voor mensen die heel vroeg of juist heel laat op pad zijn.”

Grab and go

Onder het dak van de kleine AH to go zit een enorme hoeveelheid technologie die samen met AiFi en ING ontwikkeld is. Zo werkt het: de deur gaat automatisch open met je betaalpas of creditcard. In de winkel pak je de producten die je wilt hebben: bijvoorbeeld een sandwich met een sapje of een gezond tussendoortje. Vervolgens loop je naar de uitgang. Daar vindt de betaling automatisch plaats en gaat de deur open. Een echte grab and go-ervaring dus.

Steve Gu, CEO en Co-Founder van AiFi legt uit hoe het werkt: “We ontwikkelen geavanceerde computer vision- en sensortechnologieën die het mogelijk maken te winkelen zonder dat je producten hoeft te scannen. Camera’s zien waar je je in de winkel bevindt en welke producten je pakt. Die worden dan toegevoegd aan je virtuele winkelmandje. Sensoren in de schappen voelen het dat je iets pakt of als je iets terugzet. De combinatie van camera’s en sensoren zorgt ervoor dat heel nauwkeurig bijgehouden kan worden welke producten een klant meeneemt. De techniek zorgt ervoor dat klanten makkelijk en snel kunnen winkelen.” De camera’s bepalen de positie van klanten in de winkel zonder gezichtsherkenning. Ze registreren alleen gedaanten en (arm)bewegingen.

ING heeft de betaaloplossing ontwikkeld en zorgt voor de afhandeling van de betaling in de volledige digitale AH to go. Roel Popping, Directeur Betalen bij ING Nederland: “Het werkt eenvoudig: Wanneer de klant zijn betaalpas toont bij de ingang gaat de deur open en begint het registreren van aankopen van producten die de klant uit de schappen pakt. Wanneer de klant klaar is, gaat hij bij de uitgang staan, waarop hij het totaalbedrag op een display ziet. De betaling, wordt tot een bedrag van 25 euro vervolgens automatisch verwerkt, de klant hoeft verder niets te doen. Hij krijgt bericht dat de betaling is gelukt en kan de winkel verlaten. De klant hoeft zich niet van tevoren aan te melden of een app te downloaden, wat het betalingssysteem innovatief en zeer toegankelijk maakt.”

Nieuwe technologieën

Albert Heijn maakt volop gebruik van nieuwe technologieën om boodschappen doen en koken makkelijker te maken. Er worden voortdurend nieuwe concepten ontwikkeld, getest en uitgerold. Andere voorbeelden van innovaties zijn tap to go, dynamisch afprijzen, het ‘mijn voedingswaarden-dashbord’ op ah.nl, het gemechaniseerde distributiecentrum in Zaandam en blockchains voor sinaasappelsap en eieren.

ah zonder kassa digitale test

Meer suggesties

Over Dennis van Houts

Dennis, papablogger en hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven. Naast dit blog is hij freelance schrijver met Tekstbureau de Letterkamer.

Lees Interacties

Wat zijn jouw ervaringen? Reactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Valentijnsdag

Onze topsuggesties

CooleSuggesties Topper

ONZE LAATSTE BERICHTEN

woontrends 2023

Dit zijn de woontrends van 2023

The Witcher 3 Wild Hunt Complete Edition

Game review: The Witcher 3: Wild Hunt

Beautiful Disaster 1

Romantische film Beautiful Disaster

samsung galaxy s23

Alles over de Samsung Galaxy S23

berlijn

Bezoek de leukste steden in Duitsland

Dont worry darling HBO Max

Film recensie: Don’t worry darling

Footer

Samenwerken

Heb jij een leuk product of coole dienst voor jongens of mannen? Kijk dan op onze contactpagina voor alle mogelijkheden.

Disclaimers

Klik hier voor meer informatie over:
Voorwaarden voor deelname aan onze prijsvragen
Privacy en cookiebeleid
Copyright en disclaimer

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil jij op de hoogte gehouden worden van onze reviews, artikelen en winacties? Meld je dan hier aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

 

Reacties laden....