Prijs: vanaf 6 euro
Kom de winter bewonderen in het Huizer Museum bij de tentoonstelling Krakend Koud! Echte winters, ijspret, knisperende sneeuw in een lage zon; in het Huizer Museum is het koud deze winter. Tekeningen, etsen, litho’s, olieverfschilderijen en aquarellen illustreren de winter in het Gooi. De duizend tinten wit van sneeuw en ijs zijn al eeuwenlang inspiratie voor kunstenaars, ook in het Gooi. Winter in de vorm van kerstwensen uit midden 18e eeuw, of een dik pak sneeuw in de 20e eeuw. Allemaal sprookjeslandschappen, bedekt door een magische witte deken. In elk landschap schuilt een twinkel, en ondanks de kou, een vleug van bewondering.
LET OP: in verband met de maatregelen die genomen worden tegen het corona virus, kunnen sommige activiteiten aangepast zijn. Kijk altijd op de website van de organisatie voor de laatste updates.
Strenge winters waren heel gewoon in de Gouden Eeuw. De schaatslandschappen van Avercamp en de ijzig koude sneeuwlandschappen van Ruisdael, wie kent ze niet? Waar de winter een geliefd onderwerp was nam na 1650 de belangstelling van kunstenaars wat af. Totdat Andreas Schelfhout zich er begin 19e eeuw weer aan waagde. Meester van de Hollandse winters in zijn tijd.
Ook schilders van de Larense en Kortenhoefse School hebben de winter vastgelegd. Gooise Winters. Van het plassengebied totaan de Zuiderzee. Uit de collectie van Hilversum, Eemnes, Laren, HuizerMuseum, Stichting Kunstbezit s Gravenland en enkele particuliere collecties hebben we de mooiste winterlandschappen in verschillende stijlen en technieken bij elkaar gebracht. Een heel divers palet van de hand van Ferdinand Hart Nibbrig, Frederik Marinus Kruseman en Lodewijk Schelfhout.
De echtheid van een imposant winterlandschap uit ca 1922 van Ernst Leyden werd gedurende een aantal maanden betwist. Het betreft een schilderij aangekocht door Stichting Kunstbezit ’s Gravenland. Na grondige restauratie vindt men het aannemelijk dat het werk echt van de hand van Leyden is. De tentoonstelling Krakend Koud is een perfecte gelegenheid om het werk te kunnen tonen.