logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Agenda: Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel

Nationale week zonder vlees Datum: 4-3-2024 t/m 10-3-2024
Locatie: Nederland

Week Zonder Vlees, sinds 2018 onze grootste eetgedragsveranderingscampagne, veroverde dit najaar buurland België. Op 4 maart staat de zevende editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel in Nederland gepland. De campagne neemt afscheid van het iconische roze en keert terug in een fris groen jasje, welke identiteit door heel Europa te zien zal zijn de komende jaren.

Meer weten?

Kaartjes voor attracties en uitjes kopen doe je bij:


De impact van vlees en zuivel op het milieu

De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel promoot een flexitarisch eetpatroon waarin vlees, vis én zuivel worden afgewisseld met plantaardige gerechten. Door geen vlees en zuivel te consumeren tijdens de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel verlaag je de klimaatdruk van je voeding. Hiermee levert de campagne een wezenlijke bijdrage aan de uitdagende klimaatdoelstellingen.

Wanneer je één week lang geen vlees en zuivel eet en drinkt, bespaar je zo’n 193 liter water en 80 kilometer aan autorijden. Het is daardoor een logische stap om naast vlees, ook zuivel te vervangen en zo een positieve impact te maken op de planeet.

Dé eetgedragsveranderingscampagne van Nederland

De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel is dé eetgedragsveranderingscampagne van Nederland en promoot een flexitarisch eetpatroon waarin vlees, vis en zuivel worden afgewisseld met plantaardige gerechten. Tijdens de campagneweek laat de Week Zonder Vlees & Zuivel mensen ervaren hoe lekker en makkelijk het is om vaker plantaardig te eten, zodat deelnemers ook op de lange termijn bewezen vaker voor vega(n) gaan. Hiermee leidt de campagne tot lange termijn gedragsverandering en levert met 2.7 miljoen Nederlandse deelnemers in 2023 een wezenlijke bijdrage aan de uitdagende klimaatdoelstellingen.

Campagnesong met Russo & Juwls

De populaire eetgedragsveranderingscampagne richt zich dit jaar specifiek op de NextGen. In samenwerking met Boomerang FT. worden de klimaatbewuste Gen Z en Gen Alpha middels een gelaagde Tiktok-campagne uitgedaagd om samen met hun ouders mee te doen. De Tiktok-campagne is op 29 februari gelanceerd met de release van de campagnesong ‘Zonder Je Weet Wel’ door Russo & Juwls.

“Hiermee zetten we in op nieuwsgierigheid onder de doelgroep én creëren een ‘onderonsje’ tussen de NextGen die minder vlees en zuivel eten heel normaal vindt – in tegenstelling tot de ouders. Deze song loopt als een rode draad door de campagne en is vandaag officieel gelanceerd op de social kanalen van de Week Zonder Vlees & Zuivel!”

Renee van den Oetelaar, managing director van Boomerang FT.

Veelbelovende eerste resultaten in België

Dankzij de bewezen impact van de Week Zonder Vlees in Nederland besloot de Europese Unie vorig jaar de campagne financieel te steunen in een Europese uitrol, als onderdeel van het grotere LIKE-A-PRO project en de Europese Green Deal. Het eerste land op de Europese agenda werd België, waar de Week Zonder Vlees afgelopen oktober plaatsvond. En met succes: de campagne heeft de eerste editie direct 27% van de Belgen weten te bereiken mede dankzij de gigantische media-aandacht, en ruim 300.000 zuiderburen deden mee. 85% van hen wil dankzij de Week Zonder Vlees blijvend minder vlees eten, en 12% is zelfs van plan er helemaal mee te stoppen. Isabel Boerdam, initiatiefnemer van de campagne: “We zijn enorm blij met de resultaten van België. We hebben met minimale middelen een maximaal resultaat behaald, ondanks de cultuurverschillen en tweetaligheid. Dit geeft veel goede moed voor Denemarken en Duitsland die voor dit najaar op de planning staan.”

Op naar de zevende editie in Nederland

Met deze Europese uitbreiding is het ook tijd voor een nieuwe, Europees brede uitstraling. Daarom stapt de campagne in 2024 af van haar iconische, biggetjesroze huisstijl en keert ze terug in een fris groen jasje. “Ons doel is om een zo inclusief mogelijke campagne te creëren waardoor heel Europa zich aangesproken voelt. Met deze vernieuwde huisstijl moderniseren we de campagne niet alleen in Nederland, maar creëren we ook herkenbaarheid over de grens”, aldus Boerdam. Deze nieuwe huisstijl is vanaf nu ook zichtbaar in Nederland ter promotie van de zevende editie die van 4 t/m 10 maart plaats zal vinden.

Meedoen? Dat kan!

Meedoen aan de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel 2024 doe je door van 4 t/m 10 maart vlees en zuivel te laten staan. Via www.weekzondervleesenzuivel.nl kun je je inschrijven voor de nieuwsbrief om verzekerd te zijn van genoeg tips en inspiratie. Bovendien ontvang je na jouw inschrijving vanaf mid-januari gratis het online kickstart magazine voor de Week Zonder Vlees & Zuivel. Daarin vind je de lekkerste recepten, beste tips en alles wat je moet weten rondom meer plantaardig eten. Zo heb je straks als deelnemer genoeg inspiratie om zeven dagen te genieten van de lekkerste vega(n) gerechten.

Minder vlees en zuivel door steeds meer Nederlanders

De Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel probeert met elke editie een zo groot mogelijke groep deelnemers te betrekken bij de campagne. Met succes: het deelnemersaantal stijgt ieder jaar opnieuw. In 2022 deed maar liefst 1 op de 5 (19%) Nederlanders mee aan de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel tegenover 12% in 2021. Maar uit voorgaande jaren blijkt dat de campagne extra moet inzetten om ook de mannelijke doelgroep te bereiken.

De campagne richt zich in 2023 opnieuw op heel Nederland, maar doet dit jaar extra hun best ook mannen te bereiken door met mannelijke ambassadeurs te werken en de communicatie meer te richten op media met een mannelijke doelgroep. Zo hoopt de campagne zoveel mogelijk Nederlanders te inspireren tot een gebalanceerd en duurzaam voedingspatroon.

Inspiratie nodig? Bekijk hier vegetarische recepten, kookboeken en producten.

Op zoek naar coole items voor in de keuken?
Amazon.nl | BOL.com | Blokker | Mediamarkt

Geschreven door Rianne

Rianne, moeder van twee pubers, part-time werkzaam als SEO-specialist bij een webdesignbureau en ontzettend actief op CooleSuggesties.nl! Ze houdt van gezellige dingen doen met het gezin, uitstapjes ondernemen, lezen, een goede latte en van films kijken.