
Van 6-12 maart vindt de zesde editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel plaats in Nederland. Deze duurzaamheidscampagne is een jaarlijks terugkerend initiatief dat laat zien dat minder vlees en zuivel eten en drinken een positieve impact heeft op de klimaatcrisis. Naast vlees, focust de campagne zich sinds vorig jaar ook blijvend op zuivel vanwege het belastende effect van ook dit dierlijke product op het klimaat. Het doel van de campagne is om heel Nederland te inspireren een week zonder vlees en zuivel te eten en Nederland te laten zien hoe lekker, leuk en eenvoudig het is om plantaardig te eten.
Kaartjes voor attracties en uitjes kopen doe je bij:
De impact van vlees en zuivel op het milieu
De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel promoot een flexitarisch eetpatroon waarin vlees, vis én zuivel worden afgewisseld met plantaardige gerechten. Door geen vlees en zuivel te consumeren tijdens de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel verlaag je de klimaatdruk van je voeding. Hiermee levert de campagne een wezenlijke bijdrage aan de uitdagende klimaatdoelstellingen.
Wanneer je één week lang geen vlees en zuivel eet en drinkt, bespaar je zo’n 193 liter water en 80 kilometer aan autorijden. Het is daardoor een logische stap om naast vlees, ook zuivel te vervangen en zo een positieve impact te maken op de planeet.
Een Weekje Zonder
Met de ambitie om het succes van voorgaande jaren verder te vergroten, pakt de organisatie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel dit jaar uit met het televisieprogramma ‘Een Weekje Zonder’. In dit programma koken chef Mikko Kuiper en Jetske van den Elsen dagelijks toegankelijke en vooral lekkere gerechten zonder vlees en zuivel. Elke dag staat een ander thema centraal zoals budget koken, eiwitbronnen en vleesvervangers. ‘Een Weekje Zonder’ is aankomende week elke dag om 18:00 uur te zien op 24Kitchen.

Week vol initiatieven
De campagne staat dit jaar met 69 partners sterk en ook zij organiseren allerlei initiatieven. Dit kan er deze week worden verwacht:
- Alle grote supermarkten maken het proberen van vegetarische en plantaardige producten laagdrempelig door verschillende acties en kortingen.
- Tijdens de Nationale Restaurant Week van Diningcity bieden verschillende aangesloten restaurants een speciaal Week Zonder Vlees & Zuivel menu aan.
- Proef op 6, 7 en 8 maart NEW MEAT tijdens Berlin Visits bij Bistro Bar Berlin in Nijmegen. Tijdens dit event kookt sterrenchef Peter Gast een 5-gangen diner met Redefine Meat om aandacht te vragen voor duurzaamheid in de horeca.
- Op maandag 6 maart om 12:00 uur vraagt Vivera op ludieke wijze aandacht voor het klimaat. Ze trappen de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel af door een loei-alarm af te laten gaan op elke radiozender in Nederland. De koeien slaan letterlijk alarm, omdat het de hoogste tijd is om in actie te komen voor een beter klimaat.
- De Vegetarische Slager viert de hele week door het gehele land “Pluimfeesten”, waarbij gratis vegan Pluimfeest Burgers uitgedeeld worden onder begeleiding van een Pluimfeest-band.
- Tijdens de Week Zonder Vlees & Zuivel kan je ook op de treinstations terecht voor lekkere vegetarische en plantaardige alternatieven. Op donderdag 9 maart zijn alle kleine vega pasta’s bij Julia’s 5 euro. Dat viert Julia’s op diezelfde dag met een activatie op Utrecht Centraal tussen 12:00 en 20:00 uur. Bij Kiosk en Stationshuiskamer wordt een vegetarisch saucijzenbroodje en bij de Kiosk ook een vegan bacon&egg wrap geïntroduceerd.
- HelloFresh geeft in samenwerking met De Vegetarische Slager in maart de consument de keuze om te kiezen voor verrassende vegetarische gerechten.
Minder vlees en zuivel door steeds meer Nederlanders
De Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel probeert met elke editie een zo groot mogelijke groep deelnemers te betrekken bij de campagne. Met succes: het deelnemersaantal stijgt ieder jaar opnieuw. In 2022 deed maar liefst 1 op de 5 (19%) Nederlanders mee aan de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel tegenover 12% in 2021. Maar uit voorgaande jaren blijkt dat de campagne extra moet inzetten om ook de mannelijke doelgroep te bereiken.
De campagne richt zich in 2023 opnieuw op heel Nederland, maar doet dit jaar extra hun best ook mannen te bereiken door met mannelijke ambassadeurs te werken en de communicatie meer te richten op media met een mannelijke doelgroep. Zo hoopt de campagne zoveel mogelijk Nederlanders te inspireren tot een gebalanceerd en duurzaam voedingspatroon.
Inspiratie nodig? Bekijk hier vegetarische recepten, kookboeken en producten.
Breed gesteunde maatschappelijke campagne
De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel is een non-profit initiatief. Deze breed gesteunde maatschappelijke campagne wordt dit jaar mede mogelijk gemaakt door 67 partners uit de voedingsindustrie. Dankzij de ‘Horizon Action Grant’ van het ‘Horizon Europe funding programme’ kan de campagne vanaf 2023 ook worden uitgerold in verschillende Europese landen, met als doel om ook inwoners van andere Europese landen te laten zien hoe lekker en gemakkelijk een dagje minder vlees eten is. Het eerste land dat aan de beurt is in deze uitbreiding is België, in oktober 2023. Elk daaropvolgend jaar t/m 2026 zal er een additioneel Europees land worden toegevoegd. Hiermee draagt de campagne bij aan de klimaatdoelstellingen voor 2030 en aan een duurzaam, gezond en toekomstbestendig dieet.
Op zoek naar coole items voor in de keuken?
Amazon.nl | BOL.com | Blokker | Mediamarkt