logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Hoe je afrekent met openstaande facturen

Ben je ondernemer? Dan is de kans groot dat je bekend bent met een van de grootste euvels van het ondernemerschap: klanten die niet betalen. Behoorlijk vervelend, zeker als je keihard aan het project hebt gewerkt. Gelukkig betekent het vooralsnog niet meteen dat je naar je geld kunt fluiten. Hieronder zetten we uiteen wat je kunt doen als je factuur onbeantwoord blijft.

Neem maatregelen om openstaande facturen zoveel mogelijk te voorkomen

Voorkomen is beter dan genezen. Openstaande facturen helemaal voorkomen is helaas een utopie. Maar met bepaalde maatregelen kun je er wel voor zorgen dat zoveel mogelijk klanten netjes betalen. Het allerbelangrijkste: stuur je facturen zo snel mogelijk na het afronden van het werk en zet een duidelijke betaaltermijn op de factuur. Let er wel op dat sommige grotere bedrijven nu eenmaal met een vaste betaaltermijn werken, dus check dit altijd even.

Het helpt ook zeker om het betalen zo makkelijk mogelijk te maken, bijvoorbeeld met een betaallink. Betaalt een klant vaker niet of te laat? Dan kun je eventueel een voorschot of termijnen afspreken voordat je aan een nieuwe klus voor hem of haar begint. Biedt dat nog steeds geen soelaas, dan kun je overwegen om voor deze klant alleen met betalingen vooraf te werken.

De eerste stappen nadat je factuur onbetaald blijft

Schroom niet om je klant erop aan te spreken zodra je factuur niet binnen de afgesproken termijn is betaald.  Het is tenslotte jouw zuurverdiende geld en er moet toch brood op de plank komen. Maar je hoeft natuurlijk niet meteen met gerechtelijke stappen te dreigen. Zeker als je een goede relatie met de klant hebt, is het het beste om eerst even vriendelijk te bellen. Wellicht klopt er iets niet met de factuur of was de geleverde dienst niet helemaal naar wens. Het is hoe dan ook een mooie kans om erachter te komen waarom de klant niet betaalt en een stuk persoonlijker dan e-mail. Helpt het telefoontje niet, stuur dan een schriftelijke herinnering. Hoewel deze nog kosteloos is, kun je er wel alvast in vermelden dat je de wettelijke rente gaat verrekenen mocht de betaling uitblijven.

De laatste stap: hulp inschakelen

Zodra duidelijk wordt dat de klant niet zonder slag of stoot betalen, is het tijd voor serieuzere stappen en om hulp in te schakelen. Je kunt dan kiezen uit drie opties:

  • Een incassobureau stuurt brieven met het verzoek tot betaling, maar heeft geen dwangmiddelen om betaling af te dwingen. Dit is vaak de beste optie als je factuur niet al te hoog is. De meeste incassobureaus hoef je alleen te betalen als de klant ook betaalt.
  • Een deurwaarder kan een gerechtelijke procedure starten en mag dwangmiddelen gebruiken, zoals beslaglegging en verkoop van goederen van uw klant. Overigens heeft hij hier wel in de meeste gevallen een vonnis van de rechter voor nodig.
  • Een incasso-advocaat kan een aanmaning versturen, een dagvaarding opstellen en zelfs het faillissement aanvragen. Dit is de heftigste stap en daarom ook vooral geschikt voor grote bedragen.

Geschreven door Dennis van Houts

Dennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.