Ondernemers hebben het niet altijd makkelijk. Er zijn zo veel freelancers en ZZP-ers, zo veel concurrenten en andere bedrijven waar je rekening mee moet houden! Het valt dan niet altijd mee om op te vallen. Zorg daarom dat je naam goed bekend is. Laat het zo vaak mogelijk zien – en dat hoeft niet altijd op een heel opzichtige manier. Stijl en subtiliteit worden meestal gewaardeerd. Laat bijvoorbeeld aanstekers met logo drukken en zorg dat je er altijd eentje bij hebt. Je weet nooit wanneer deze van pas komt! Deel ze uit, laat ze achter op een terras of bij een presentatie. ‘Bedankt voor het lenen’ ‘Houd maar, jij hebt ‘m vast vaker nodig’. Voor de wintermaanden zijn luciferdoosjes met jouw logo ook erg leuk. Combineer ‘m met een tuinfakkel of vuurschaal als relatiegeschenk en je wordt de eerste 50 lucifers niet meer vergeten.
Kleine details
Misschien niet helemaal in het kader van relatiegeschenken, maar heb jij er wel eens aan een jas bedrukken gedacht? Een jas heb je bijna altijd bij je als je in de buitenlucht bent – dé plek om gezien te worden – en met de juiste informatie maak je van jezelf een lopend reclamebord. Let wel op dat je niet echt een reclamebord wordt: kleine logo’s op de juiste plekken zijn effectiever dan je hele rug vol laten drukken. Dat is namelijk lang niet voor ieder bedrijf passend. Voor jou en je personeel of tijdelijke medewerkers is het echter een warm gebaar om een goede, winddichte jas te krijgen, waar een subtiel logo op gedrukt is: dat kan op borsthoogte, maar ook bijvoorbeeld op de mouw is een geschikte plek voor wat extra attentiewaarde. Voor bepaalde doelgroepen zou een bedrukte jas ook een prima relatiegeschenk kunnen zijn. Heb je bijvoorbeeld een restaurant waarvan het terras één van je pijlers is, of een centrum voor buitenactiviteiten? Dan zit je gebakken met een comfortabele of juist veelzijdige jas als relatiegeschenk aan je vaste afnemers of toeleveranciers.
Praktische geschenken
Ikzelf vind het altijd prettig om praktische geschenken te geven of te krijgen. Aan een zoveelste mok (die vaak een enorme inhoud hebben) met een opzichtige opdruk heb ik persoonlijk niets. Ieder jaar ben ik bijvoorbeeld wel heel blij met mijn muismat, waarop niet alleen het bedrijfslogo van een plaatselijke koerier staat (met telefoonnummer), maar ook een jaarkalender met weeknummers. Ook notitieboekjes of van die opvouwbare boodschappentassen zijn geweldig. Maar ook daar is subtiliteit op zijn plek. Liever een mooi ontwerp waar ergens je logo in verweven is, dan heel groot en knallend jouw reclameteksten. Daar gaan mensen niet meer rondlopen, waardoor de uiting zijn waarde al meteen verliest. Pennen of potloden daarentegen verliezen op dat gebied vrijwel nooit hun waarde. Ze worden uitgeleend, weggegeven en gebruikt.
Originele relatiegeschenken
Natuurlijk wil je ook een beetje origineel uit de hoek komen. Als je vanuit verschillende hoeken een setje krijgt voor op je bureau, dan zul je moeten kiezen. Zorg je voor een uniek pakketje, het liefst dat een band heeft met jou aps persoon of met je bedrijf, dan zet je ook daar een mooie stempel mee. Voor mijn tekstbureau zou ik prima wegkomen met een notitieboekje en een pen, voor CooleSuggesties staat natuurlijk alles open. Strandballen, een opvouwbare VR-bril of gadgets met mijn logo. Kijk ik naar mij als persoon, dan zou ik juist weer iets culinairs weggeven: ik ben een echte zoetekauw en mensen die me kennen, weten dat ongetwijfeld. Een snoeppot met logo, een koekblik of een lunchbox (ik ben best wel tegen die voorverpakte broodjes of kant-en-klaar salades die veel mensen tijdens de lunch gebruiken… al dat plasticafval!) zou niet zozeer bij mijn bedrijven passen, maar des te meer bij mij als persoon. Ook daar geldt natuurlijk dat de geschenken nuttig en bruikbaar moeten zijn voor de ontvanger. Een USB-stick van 1 GB? Tja, daar ligt bij het gros al een handvol in de bureaulade.
Strak ontwerp
Ongeacht wel relatiegeschenk je ook kiest: let op een strak en mooi ontwerp. Bij sommige producten volstaat een logo met een telefoonnummer, een website of andere (korte, heldere) contactmogelijkheden. Bij bijvoorbeeld een tas kun je juist een stapje verder gaan en een mooi design aanleveren, zodat de tassen een echte wauw-factor krijgen. Daardoor vallen ze op en komt er vanzelf een gesprekje op gang. ‘Waar heb je die tas vandaan?’ ‘Nou, die heb ik gekregen van …!’