Reclame is niets meer dan van de daken schreeuwen dat je er bent. En nee, door heel hard te schreeuwen zul je geen klanten trekken. De aandacht wel, maar klanten? Die lopen waarschijnlijk even liever een straatje om. Je moet dus de aandacht trekken zonder mensen af te schrikken. In onze maatschappij draait alles om visuele prikkels: trek bij reclameborden maken dus de aandacht met een mooi en sprekend beeld. Iets dat bij je past, bij je bedrijf hoort en dat de mensen aanspreekt.
Wat plaats je op een reclamebord?
Dat is heel veelzijdig. Dat kan echt van alles zijn. Je kunt of laten zien wat mensen bij je kunnen krijgen, maar ook wat ze bij je kunnen beleven. Inspelen op het gevoel of de behoefte van je klant doet het altijd goed. Als je bijvoorbeeld een restaurant hebt, kun je een mooi opgemaakt bord laten zien, zodat mensen het water in de mond loopt. Maar een sfeerbeeld van etende mensen doet het ook altijd goed. Ga je voor romantiek, dan gebruik je een beeld van een knap stelletje dat verdrinkt in elkaars ogen. Wil je juist een wat ontspannen sfeer, dan laat je een foto zien van een vriendengroep, die het glas heffen.
Teasing text
Een ander heikel punt is de tekst op een reclamebord. Wat zet je er op? Het is logisch dat je bedrijfsnaam op het bord komt. Zet je het bord voor het raam, buiten of voor de deur, dan hoeft je adres er natuurlijk niet op. Te veel lezen is ook niet goed. Mensen gaan niet snel stilstaan om te lezen wat je te vertellen hebt. Kort en bondig: Wij zijn open! Vers en zelfgemaakt! 3-gangen menu voor 19,95 euro… maar ook grappige uitspraken als Life begins after coffee doen het goed. Je kunt zelfs een reclamebord maken van plexiglas, waarbij je de print op de achterkant laat drukken. Houd een wit vlak open, waar je zelf je tekst op kunt schrijven met whiteboardmarkers.
Informeren
Het kan ook juist je bedoeling zijn om mensen te informeren. Je openingstijden aan de gevel, bijvoorbeeld. Houd je bord dan sober, maar wel in stijl. Gebruik lettertypes die bij je bedrijf en je imago passen. Geschreven krijtletters voor een koffiebar of barbierszaak, een chique letter voor een wat deftiger restaurant. Vermijd hierbij absoluut de standaard letters – dat jaagt sommige mensen weg! Comic sans, Impact, Arial, Helvetica, Bradley Hand of Papyrus? Niet doen. Ze zijn te vaak gebruikt!
Waar moet je echt op letten
Houd rekening met de stijl van je bedrijf, met de huisstijl van al je drukwerk. Denk hierbij aan het gebruik van lettertypes, decoraties, kleuren, lettergroottes, het logo van je bedrijf, de algehele stijl (rustig, druk, chique, clot). Natuurlijk denk je ook aan ook de boodschap die je wil overdragen en de manier waarop je dat doet. Maak je in de winkel veel tekstgrapjes? Dan laat je dat ook terugkomen op het reclamebord. Is alles daar juist heel officieel en statisch? Dan laat je dat grapje op het reclamebord ook achterwege. Daarnaast is ook het type reclamebord van belang: ga je voor een glanzende plaat plexiglas of juist eentje op een robuuste en meer speelse kartonnen achterplaat? Laat je vooral ook voorlichten door Reclame Online over de mogelijkheden en beperkingen van iedere mogelijkheid.