logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

6 tips voor offline marketing

Marketing speelt zich tegenwoordig in zo’n grote mate online af, dat je bijna zou vergeten dat er ook nog zoiets als offline marketing bestaat. En dit kan anno 2021 nog steeds reuze effectief zijn. We geven een aantal tips voor offline marketing in dit tijdperk.

Bepaal een duidelijk doel 

Of het nu om offline of online marketing gaat, het is belangrijk dat je een helder doel voor ogen hebt. Zorg daarom dat je offline marketing waar mogelijk meetbaar is, zodat je kunt experimenteren met wat werkt en wat niet werkt. Het doel hoeft niet altijd het scoren van nieuwe klanten te zijn, het kan bijvoorbeeld ook meer naamsbekendheid zijn. 

Stimuleer mond-tot-mondreclame 

Mond-tot-mondreclame is nog steeds een zeer effectieve vorm van marketing. Omdat je hierbij sterk afhankelijk bent van anderen, lijkt het misschien een redelijk ongrijpbaar fenomeen. Maar je kunt mond-tot-mondreclame absoluut stimuleren. Het belangrijkste is eigenlijk dat je je klanten tevreden houdt en meer doet dan puur het leveren van een product of dienst. Zorg daarnaast dat klanten ook bij je terechtkunnen als ze ontevreden zijn. 

Daarnaast is er de ‘gunfactor’. Vrienden, familie en/of kennissen zullen waarschijnlijk eerder voor jouw bedrijf kiezen dan voor een concurrent. Vertel dus zoveel mogelijk mensen over je bedrijf! Wellicht vertellen zij weer over jouw bedrijf aan hun omgeving en dan kan het hard gaan.  

Houd je actief bezig met netwerken 

Ook netwerken is tegenwoordig nog ontzettend belangrijk. Zoek actief naar relevante evenementen en trek de stoute schoenen aan. Waak er wel voor dat je te veel een verkooppraatje houdt en toon ook interesse in wat je gesprekspartner te zeggen heeft. Laat het vinden van nieuwe klanten dan ook niet direct het doel zijn, het gaat erom dat je meer bekendheid voor je bedrijf genereert en interessante mensen ontmoet. Wie weet kunnen daar op een later moment weer nieuwe klanten uitvloeien.

Investeer niet blindelings in televisie en radio 

Een reclame op de televisie en radio is ontzettend duur en als je geen grote naam bent lang niet altijd het geld waard. Doe dus goed onderzoek als je deze manier van adverteren overweegt en probeer goed in te schatten of het je daadwerkelijk iets op gaat leveren. Kies in ieder geval altijd voor een medium die past bij je doelgroep. 

Maak gebruik van je fysieke locatie 

Heb je een fysieke locatie? Dit is natuurlijk de plek waar je gebruik kunt maken van mooie buitenreclame. Laat bijvoorbeeld vlaggen bedrukken, dit trekt meteen de aandacht. Zorg dat deze bedrukt is in je bedrijfskleuren, je logo goed zichtbaar is en kies eventueel voor een leuke slogan. 

Verstuur persberichten 

Persberichten zijn gratis en kunnen een hoop aandacht genereren, mits je het goed doet. 

Een persbericht moet altijd nieuws bevatten, anders zullen media er geen aandacht aan besteden. Het mag absoluut geen reclame zijn en liever niet te promotioneel worden geschreven. Heb je nog geen goed nieuwshaakje, dan kun je beter wachten. 

Geschreven door Gastblogger

Dit artikel is niet door ons gecontroleerd op juistheid van informatie. Ook zijn we niet verantwoordelijk voor de websites waar dit artikel naar linkt.
Lees onze disclaimer voor meer informatie.