Je bedrijf bruist en soms zitten er gewoon te weinig uren in een dag. Als zzp’er regel, reken, reis, bel en mail je wat af. En toch kan het gebeuren dat je wel eens iets belangrijks over het hoofd ziet. We geven vijf tips voor dingen die je niet mag vergeten.
1. Regel je verzekeringen
Kijk kritisch naar je grootste risico’s en dek die zoveel mogelijk af. Een slimme ondernemer sluit in ieder geval een arbeidsongeschiktheidsverzekering af. Deze verzekering voorziet je van een inkomen bij langdurige ziekte of (tijdelijke) arbeidsongeschiktheid, zoals in het geval van een zwangerschap of burn-out.
Als je je personenauto gebruikt voor zakelijke ritten naar klanten of kantoor, dan is het ook belangrijk dat je een autoverzekering voor zakelijk gebruik hebt. Hiermee ben je onder werktijd verzekerd tegen schade die je aan anderen en andermans spullen toebrengt. Ook als er eens iemand anders in je zakelijke personenauto rijdt. Of wanneer je er privé in rijdt. Wel zo geruststellend.
2. Wees wanbetalers slimmer af
Zorg dat je nooit (meer) met de handen in het haar zit vanwege opdrachtgevers die een factuur niet of veel te laat betalen. Verstuur je facturen op tijd en onderneem actie als een betaling uitblijft. Soms raakt een rekening ondergesneeuwd in de inbox van een klant en is een herinneringsmail voldoende. Maar soms heb je gewoon pech en weigert een klant te betalen. In dat geval kan een rechtsbijstandverzekering voor zzp’ers je uit de brand helpen. Hiermee beschik je over een complete incassoservice, een juridische preventiedienst en hulp bij conflicten.
3. Bouw je buffer
Zet tijd opzij om je financiële boontjes te doppen. Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor een vangnet zodat je, ook in mindere tijden, je boodschappen kan blijven betalen. Zorg dat je altijd over een buffer beschikt om dipjes en vakantiedagen op te vangen. Onderzoek ook je pensioenmogelijkheden. Als zzp’er heb je namelijk alleen recht op AOW.
4. Blijf acquisitie doen
Grote kans dat je als startende ondernemer keihard aan je acquisitie hebt gewerkt. Je begon met één opdrachtgever en bouwde je klantennetwerk uit. Het is dan ook verleidelijk om, nu je je handen vol hebt, je acquisitie te verwaarlozen. Toch is het goed om je netwerk voortdurend uit te blijven breiden – of op z’n minst te onderhouden. Zo verzeker je jezelf te allen tijde van een inkomen. Ook als een of meerdere van je grootste opdrachtgevers wegvallen.
5. Hou je doel helder
Zodra je bedrijf up and running is, kun je jezelf verliezen in bijzaken. Neem de tijd om duidelijk je doelen te herbepalen én, waar nodig, je strategie aan te passen. Leg dit vast in een ondernemingsplan. Bekijk ook of het aantrekkelijk is om bepaald werk uit te besteden aan derden, zoals een accountant of een copywriter. Het is een investering, maar je bespaart jezelf er ook een hoop tijd en energie mee die je weer kunt besteden aan zaken waar je wél steengoed in bent.