logo-liggend-wit-donkerblauw-kleinMenu

5 onmisbare tips voor een succesvolle webshop

Het aantal bedrijven in Nederland blijft stijgen, blijkt uit recente cijfers van het CBS. Meer ondernemingen betekent: meer concurrentie. Daarom is het als ondernemer belangrijk om op te vallen, zodat een (potentiële) klant voor jouw product of dienst gaat in plaats van voor die van de concurrent. Beschik je bijvoorbeeld over een webshop dan is er een aantal tips dat je op kunt volgen om succesvoller te zijn en daarmee de concurrent te verslaan. Hoe je dat doet? Simpel: met de vijf onmisbare tips in dit artikel kom je in ieder geval al een heel eind.

1. Logistiek uitbesteden om meer tijd over te houden

Een van de stappen die je bijvoorbeeld kunt zetten, is logistiek uitbesteden. Als eigenaar van een webshop ben je iedere dag bezig met het inpakken én versturen van geplaatste bestellingen. Ook moet je je voorraden bijhouden en is het nodig om eventuele retouren te verwerken. Moet je je voorstellen hoeveel tijd je bespaart wanneer je dergelijke werkzaamheden uitbesteedt aan een professioneel bedrijf? Je houdt daarmee veel meer tijd over om te steken in de zichtbaarheid en de groei van je webwinkel, waardoor het je uiteindelijk ook meer geld oplevert.

2. Hanteer een hoog en kwalitatieve serviceniveau

Wat eveneens van groot belang is, is om een écht goede klantenservice te hebben. Voor consumenten is er niets vervelender dan niemand bij een bedrijf kunnen bereiken wanneer ze klachten of vragen hebben. Dat gebeurt nog te veel bij webwinkels; zelfs bij grote merken. Onderscheid je daarom door duidelijk zichtbaar te vermelden hoe, wanneer en waar je klantenservice kan worden benaderd. Zorg voor meerdere kanalen, zoals bellen, mailen en chatten zodat de klant de keuze zelf kan maken.

3. Verleng de bedenktijd van je retourzendingen

Naast een goede bereikbare klantenservice is het sowieso aan te raden om je servicevoorwaarden eens onder de loep te nemen. Ook hiermee kun je je namelijk onderscheiden in een wereld vol webshops. Geef de klant diverse voordelen, waaronder gratis verzending en gratis retourneren. Wat ook erg goed werkt, is het verlengen van de bedenktijd van retourzendingen. Uit onderzoek blijkt dat wanneer deze bedenktijd bijvoorbeeld 100 dagen in plaats van 14 dagen is mensen minder snel hun pakket zullen retourneren. Ideaal!

4. Wees zichtbaar op sociale media kanalen

Anno 2023 kan het natuurlijk ook niet meer zo zijn dat je als webwinkel niet goed online zichtbaar bent. Daarom is het noodzaak om naast je webshop te beschikken over sociale media kanalen. Het is afhankelijk van je branche welke kanalen goed matchen. Sommige webwinkels doen het goed op TikTok terwijl anderen juist beter werken op Facebook of Instagram. Om dit te bepalen, moet je goed kijken naar je doelgroep en de doelgroep van de verschillende media.

5. Investeer in diverse vormen van online marketing

Naast logistiek uitbesteden en een goede klantenservice hebben, is het van belang om te investeren in verschillende vormen van online marketing. Daarmee kun je namelijk de online zichtbaarheid van je webshop en merk in de zoekmachine verhogen, wat weer zorgt voor meer klanten, omzet en winst. Een aantal cruciale onderdelen zijn:

  • Contentmarketing
  • SEO en SEA
  • Versturen van een nieuwsbrief
  • Linkbuilding
  • Eventueel zelfs (micro-)influencermarketing.

Geschreven door Dennis van Houts

Dennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.