logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

4 eenvoudige tips om de sfeer op kantoor te verbeteren


Na twee jaar grotendeels thuiswerken is het dan eindelijk zo ver: We kunnen weer naar kantoor! Waar de één hier heel gelukkig van wordt, zal de ander het stiekem wel jammer vinden om weer het huis te moeten verlaten. Het is enorm belangrijk dat je medewerkers lekker in hun vel zitten. Het liefst fluitend naar hun werk gaan. Daarbij speelt niet alleen hun eigen mindset een belangrijke rol, maar ook de bedrijfscultuur, werksfeer en de algemene sfeer op kantoor. Wanneer de sfeer op kantoor goed is, zal je dit direct merken aan de medewerkers. Dit zorgt voor een hogere productiviteit en meer gezelligheid op de werkvloer. Een win-win situatie. Maar hoe verbeter de je de sfeer op kantoor? We geven vier tips om je op weg te helpen.

1.     Creëer een huiselijk gevoel


Het is heel prettig voor medewerkers om zich snel thuis te voelen. Daar draagt ook de omgeving aan bij. Probeer daarom de kantoorinrichting zo sfeervol mogelijk te maken. Natuurlijk moet het ook een productieve ruimte zijn, maar ook op het gebied van decoraties en fijn meubilair mag niets ontbreken. Denk tevens aan het verzorgen van een fijne kantine en zorg er iedere dag voor dat er genoeg gezonde producten liggen om lekker te kunnen lunchen. Ook koffie van Giocoffee mag niet ontbreken. Met lekkere koffie scoor je altijd punten. Bovendien geeft dit het bedrijf ook nog eens een veel beter imago. Ook wanneer je klanten op kantoor ontvangt. Koffie, lekker eten en gezellige accenten. Zo creëer je vrijwel direct dat huiselijke gevoel.

2.     Toon betrokkenheid bij speciale momenten

Het geeft een goed gevoel als je ergens werkt waar men betrokken is met jou als persoon. Probeer je medewerkers dan ook zo goed mogelijk te leren kennen en vier de kleine successen. Is een medewerker inmiddels al 12,5 jaar in dienst? Vier dit dan met een klein feestje of cadeau. Dit betekent echt niet dat je iedere dag een enorm feest moet neerzetten, maar enkel een taart mee naar kantoor kan al hartstikke leuk zijn en toont jouw betrokkenheid. Houd ook rekening met verjaardagen, bruiloften, zwangerschappen, enzovoorts.

3.     Houd de mentale gezondheid in de gaten


Na twee jaar thuiswerken heb je je medewerkers waarschijnlijk nauwelijks in levende lijve gesproken. In die tijd kan er echter veel veranderd zijn in hun leven. Het is dan ook goed om met iedereen persoonlijk een gesprek aan te gaan. Houd ook rekening met de mentale gezondheid. Mede door corona en de stressvolle momenten is de mentale gezondheid van veel mensen achteruit gegaan. Dat kan een kleine winterdip zijn, maar ook een heuse depressie. Let goed op de signalen en biedt hulp aan indien nodig.

4.     Teambuilding


Teamuitjes kunnen gelukkig weer. Dat betekent ook dat er weer geïnvesteerd kan worden in teambuilding. Fijn om de banden binnen de groep weer aan te trekken. Uit onderzoek blijkt dat mensen gelukkiger zijn en veel productiever werken als ze dit met vrienden doen. Een hechte groep is dan ook goud waard voor het bedrijf.

Geschreven door Gastblogger

Dit artikel is niet door ons gecontroleerd op juistheid van informatie. Ook zijn we niet verantwoordelijk voor de websites waar dit artikel naar linkt.
Lees onze disclaimer voor meer informatie.