Film recensie: 1917, WW Entertainment

We leven al een flink aantal jaren zonder oorlog. Gelukkig maar. Toch heeft de Eerste wereldoorlog, die ruim 100 jaar geleden is afgelopen, een stuk minder impact gehad op ons leven dan de Tweede Wereldoorlog. Dat is heel anders dan in Vlaanderen en Frankrijk, waar juist de Eerste Wereldoorlog diepe wonden en dito littekens heeft achtergelaten. Hoe dat in zijn werk ging, zie je in de imposante film 1917. Die neemt je namelijk mee naar de laatste loodjes van de Eerste Wereldoorlog, waarbij je letterlijk over de schouder meekijkt van de Britse majoor Schofield.

Onmogelijke missie

Tijdens de loopgravenoorlog zitten de Britse en Duitse kampen tegenover elkaar ingegraven. Ze bestoken elkaar met granaten en mortieren. Af en toe proberen ze een aantal in te zetten, maar daar blijft het wel zo’n beetje bij. Kilometers ver rijken deze loopgraven. Een stuk verderop trekken de Duitsers zich terug. De Britten denken daar dat de Duitsers vluchten en bereiden zich voor op een tegenaanval. In het kampement van Schofield krijgen ze echter luchtfoto’s te zien. Daaruit blijkt dat de Duitsers zich strategisch terugtrekken en zich juist hergroeperen voor een fikse aanval. De Britten zouden dus zo in de val lopen! Schofield krijgt – samen met zijn kompaan Blake – de opdracht om het regiment te waarschuwen. Daarvoor moeten ze echter met zijn tweetjes door de vijandelijke frontlinie zien te komen…

Indrukwekkend beeld

Vanaf dat moment begint een race tegen de klok, waarbij je niet zozeer het felle oorlogsgeweld meemaakt, maar eerder de directe nasleep ervan. Verbrandde bossen, gebombardeerde dorpjes en slachtoffers die achteloos zijn achtergelaten… dat schept een heel indrukwekkend beeld, meer nog dan de standaard films waarin de oorlogsheld tot de tanden bewapend in de aanval gaat! Nee, onze held is iemand die liever een gevecht uit de weg gaat. En dat merk je aan alles. Hij heeft een missie en zet alles op alles om die te voltooien.

Ga direct naar 1917 op BOL.com.

Recensie over 1917

De oorlogsfilm 1917 laat een indrukwekkend beeld zien van de strijd in de Eerste Wereldoorlog. Deze loopgravenoorlog heeft heel wat slachtoffers gemaakt en laat zich nog altijd zien in het Franse en Vlaamse landschap. Het bijzondere aan de film is wel dat het een One Take Movie is: de hele film is in een opname geschoten. Erg indrukwekkend. Het geeft bovendien een uniek effect aan de verfilming, meer documentaire-achtig dan een opgelegde spanningsboog.

Titel: 1917
Uitgever: WW Entertainment
Tijdsduur: 119 minuten