logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

10 jaar Facebook / Meta in Nederland


Afgelopen jaar was het tien jaar geleden dat het Nederlandse kantoor van Meta, voorheen Facebook, werd geopend in Amsterdam. Meta heeft zich niet alleen op sociaal vlak ontwikkeld als ‘verbinder’ tussen mensen en bedrijven, maar ook de maatschappelijke betrokkenheid van het bedrijf heeft een grote vlucht genomen. Er zijn veel initiatieven geweest die de moeite waard zijn om op terug te blikken en hieronder lichten we er een paar toe.

2011: De Facebook-pagina van de minister-president

Op 4 mei 2011 is de officiële Facebook-pagina voor de minister-president van Nederland aangemaakt. Mark Rutte zat toen net een paar maanden in het Torentje. De eerste post kreeg 18 likes en inmiddels volgen meer dan 195.000 mensen de pagina. De pagina zorgt ervoor dat wij als Nederlanders op een persoonlijke manier met onze minister-president verbonden blijven.

2014: De Oranjes maken een account aan

April 2014, vlak voor Koningsdag, maakt het Koninklijk Huis een Facebook-account aan. Op deze pagina laten de Oranjes hun initiatieven zien, uiten ze steun en krijgen volgers een uniek kijkje in evenementen van de Koninklijke familie. Zo steunen onder andere Nederlandse atleten, maatschappelijke initiatieven en prestaties van Nederlandse onderzoekers. In 2017 kon iedereen via Facebook Live meekijken met het diner op het Koninklijk Paleis Amsterdam ter ere van de 50e verjaardag van de Koning.

2016: Nieuwe reactiemogelijkheden 

De like, ook wel bekend als de ‘vind-ik-leuk’, is ondertussen wereldberoemd. Het blauwe duimpje is ook in Nederland een onmisbaar onderdeel van onze cultuur: de like is zelfs opgenomen in de Dikke van Dale! Maar soms heb je aan een duimpje niet genoeg om je gevoel uit te drukken. In 2016 introduceerde Facebook daarom nieuwe reactiemogelijkheden. Met één klik kan je foto’s grappig of geweldig vinden. Soms maakt een bericht je verdrietig of wil je je steun betuigen. Zeker tijdens de pandemie is dat belangrijk geworden. Naar aanleiding hiervan heeft Facebook ook de reactiemogelijkheid ‘medeleven’ toegevoegd, zodat iedereen via een simpele reactie anderen een hart onder de riem kan steken.

2017: De eerste grote live streams

In 2016 werd Facebook Live wereldwijd beschikbaar, eerst alleen voor smartphones en in 2017 ook voor computers. Sindsdien is het gebruik van video op Facebook enorm gegroeid. We zien dat bedrijven en organisaties video  inzetten op Facebook en Instagram, bijvoorbeeld voor live shopping events, concerten en online masterclasses. Video is een middel om betrokkenheid te vergroten. Samen met natuurmonumenten hebben we in 2017 een livestream-marathon georganiseerd waarin boswachters 12 uur lang hebben gestreamd vanuit verschillende natuurgebieden. Een mooi voorbeeld van hoe de inzet van technologie kan helpen om Nederlanders te inspireren en aan te moedigen om de natuur in te gaan.

2017: Inzamelingsacties worden beschikbaar in Nederland

Weet je niet wat je voor je verjaardag wilt? Sinds 2017 kan je ook op je verjaardag aan je vrienden vragen of ze een bijdrage willen leveren aan de non-profit organisatie waarvoor jij een Facebook-inzamelingsactie bent gestart. Ook op andere momenten in het jaar kan een inzamelingsactie worden gestart om een community bijvoorbeeld te steunen met nieuwe boeken voor de bibliotheek, door lesgeld in te zamelen voor scholieren of een bestaand goed doel te steunen.

2017: Samenwerking met MKB Nederland

Om ondernemers te helpen nog meer uit het platform te halen, bundelde Meta in 2017 de krachten met ondernemersorganisatie MKB Nederland. Ze organiseren samen trainingen en webinars, zowel fysiek als online, die ondernemers bijvoorbeeld helpen een groter publiek te bereiken voor hun producten of diensten. Vroeger was de buitenlandse markt alleen weggelegd voor grote bedrijven, nu kan elke ondernemer doelgroepen in het buitenland bereiken met slechts een kleine investering via Facebook en Instagram. De samenwerking met MKB Nederland past perfect bij het doel van Meta om zich in te zetten voor Nederlandse ondernemers, een belangrijk speerpunt voor de export-georiënteerde economie.

2018: Hulp aan Oranjeverenigingen 

Veel Oranjeverenigingen hadden moeite vrijwilligers te vinden. In sommige gemeenten leek het er op een gegeven moment zelfs op dat er geen Koningsdag-festiviteiten georganiseerd konden worden. Meta nodigde daarop bestuursleden van Oranjeverenigingen uit voor verschillende workshops over de mogelijkheden van het bereiken van verschillende doelgroepen op Facebook. Het waren geslaagde workshops en de Oranjeverenigingen hebben hun kennis succesvol ingezet.

2019: Samenbrengen van Duurzaamheid communities in Nederland

Duurzaamheid staat wereldwijd hoog op de agenda. Bij Meta geloven we dat duurzaamheid meer is dan alleen verantwoord ondernemen. Het is ook een kans om mensen dichter bij elkaar te brengen en communities te ondersteunen. In 2019 hebben we de Facebook Community meet-up in Amsterdam opgezet. Hierbij zijn community-leiders van Nederlandse duurzaamheidsgroepen fysiek bij elkaar gekomen met als doel nieuwe ideeën te bedenken over hoe duurzaamheid verandering kan brengen in onze maatschappij. Ze gingen aan de slag met een ‘sustainability hack’ om Non-Profit organisaties te helpen om single-use plastics te verminderen tijdens evenementen. Gedurende de dag was de energie en passie van de groep duidelijk voelbaar in de zaal en het heeft mooie ideeën opgeleverd.

2020: Samenwerking met Giro 555 

In 2020 kon Giro 555 alle hulp gebruiken bij het inzamelen van geld voor hun humanitaire actie om slachtoffers van de explosies in Beiroet te helpen. Daarvoor hebben we in Nederland samengewerkt met Giro555, onder andere door NGO-trainingen op te zetten over online tools. Dankzij alle activiteiten haalde Giro 555 uiteindelijk meer dan 15 miljoen euro op voor de noodlijdende mensen in Beiroet.

2020: De eerste Nederlandse Community City Guide: Rotterdam

Na vijftien succesvolle edities van de Facebook Community City Guide in de hele wereld was het in 2020 de beurt aan Nederland: Rotterdam stond in de schijnwerpers. Elke gids wordt gemaakt op basis van inspirerende tips van de lokale Facebook-community’s, waardoor lezers een unieke kijk op de stad krijgen. Naast het podium voor de Facebook-groepen en hun beheerders steunt Meta met deze gids het lokale midden- en kleinbedrijf door verschillende kleinere ondernemingen in Rotterdam uit te lichten in de City Guide. Wat extra waardevol was in corona-tijd. 

In de afgelopen 10 jaar is Meta in Nederland uitgegroeid tot een organisatie die zich richt op het bieden van een platform (letterlijk en figuurlijk) die het succes van anderen ondersteunt. Naast het continu doorvoeren van de wereldwijde innovaties in Nederland, blijft Meta zich ook inzetten voor mooie lokale initiatieven en waardevolle manieren om de Nederlandse maatschappij verder te verbinden. 

Geschreven door Dennis van Houts

Dennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.