Boek recensie: Themis Files: Slapende Reuzen en Ontwakende goden, Sylvian Neuvel

Sylvian Neuvel is een echte sci-fi nerd zoals je ze eigenlijk alleen in films ziet. Hij zou vroeger het liefst door de ruimte zwerven, bouwde in zijn vrije tijd bouwpakketten van robots en is helemaal verzot op sci-fi. Het is dan ook helemaal niet zo vreemd dat hij zijn schrijftalent inzet om boeken te schrijven die in dat straatje passen. Met Slapende Reuzen schudde hij de wereld wakker, een tweede deel – Ontwakende Goden was dan ook het beloofde tweede deel uit deze reeks. De reden van het succes? De vele dubbele lagen in het boek. Het is namelijk niet alleen een spannend verhaal dat vlot leest en vol droge humor zit, het is ook een vraagstuk over de toekomst van technologische ontwikkelingen en hoe ver je als mens mag gaan.

Slapende Reuzen

In het eerste deel van de Themis Files, Slapende Reuzen, lees je hoe Rose Franklin in South Dakota een bizar ongeluk krijgt. Ze valt op haar fietsje in een grote, vierkante ruimte, die onder het aardoppervlak verstopt zat. De muren geven licht en zijn bezaaid met graveringen. Wat beteken die symbolen? Er is echter nog iets vreemders: Rose is namelijk niet op de bodem van de ondergrondse ruimte beland, maar in een reusachtige robothand… Terwijl het leven van Rose in het teken staan van haar mysterieuze ontdekking, staat ook het leger met de mond vol tanden. In de vele verslagen lees je hoe verschillende partijen discussiëren over de herkomst, de mogelijkheden en de gevaren. 17 jaar later is Rose inmiddels opgeleid tot natuurkundige en stort ze zich ook op de raadselen, met grote vraagstukken als belangrijkste punt: heeft ze een redder ontdekt, of juist een vernietiger?

Ontwakende Goden

Na Slapende Reuzen gaat het verhaal natuurlijk gewoon verder. Het open eind van het eerste boek moest gewoon gesloten worden! Inmiddels is duidelijk dat de hand behoort aan een enorme robot. En sterker nog – er is een tweede robot ontdekt. Helemaal compleet! En dus kun je ‘m in elkaar gaan zetten. Dat was echter een verkeerde zet: terwijl de puzzelstukjes van de eerste robot nog niet compleet zijn, blijkt het lot van de tweede robot duidelijk: dat is een vernietiger. Vanaf dat moment wordt het een race tegen de klok om uit te vinden wat die eerste robot zou zijn… dat zou wel eens de enige kans kunnen blijken om de wereld te redden!

Slapende Reuzen / Ontwakende Goden, Sylvain Neuvel
Uitgeverij Karakter, 272 / 256 pagina’s, paperback.
Vanaf: 15 jaar. ISBN: 9789045213118 / 9789045214054. Prijs: 19,99 / 17.99 euro.

Ga direct naar Slapende Reuzen op BOL.com.
Ga direct naar Ontwakende Goden op BOL.com.

Recensie over Slapende Reuzen / Ontwakende Goden

Een geweldige serie die je aanzet tot nadenken. Het vinden van een enorme reuzenhand is al spectaculair genoeg, maar als de mensheid niet te weten komt waar de hand toe in staat is, worden ze nieuwsgierig. De vraag is dan ook: hoe ver moet je gaan om de grenzen van technologie te ontdekken? Wanneer neem je genoegen met wat je hebt? Het verhaal is geschreven als een verzameling verslagen uit het leger, transcripties van dictaten en verhoren, doorspekt met een mooie dosis droge, sarcastische humor (die de vertaling wonderwel heeft doorstaan).