Recensie: Wie wat waarom: Het schip

Kinderen zijn nieuwsgierige schepseltjes. Gelukkig maar, en die nieuwsgierigheid moet je ook belonen met antwoorden en informatie. Voor wat dieperliggende informatie waar kinderen zelf in kunnen duiken heeft Uitgeverij Holland de reeks Wie Wat Waarom. Leuke informatieve boeken voor kinderen vanaf ongeveer 7 of 8 jaar, wanneer de kinderen goed kunnen lezen. Eerder kan natuurlijk ook, als jij als ouder ze voorleest. In principe is het boekje geschikt voor kinderen vanaf ongeveer 3 jaar. Wij bekeken Wie wat waarom: het schip.

Het boekje Wie wat waarom: het schip zal vooral interessant zijn voor kinderen die in een havenstad wonen, of regelmatig langs havens rijden. Dan gaan er namelijk toch vragen leven als: Hoe wordt een schip gebouwd? Wat gebeurt er in de haven? Wie helpt er in nood? Want in de haven is veel te zien, maar lang niet alles! Dit boekje laat je veel meer zien dat je kunt zien als je langs een haven of het water loopt.

Want op het water varen grote tankers, sleepboten, containerschepen en cruiseschepen… Passagiers gaan aan en van boord, er wordt geladen en gelost. Genoeg te zien en te beleven, maar vaak blijft dat toch wat oppervlakkig. In het boek Wie wat waarom: het schip lees je alles over boten en de scheepvaart, het transport, het onderhoud, de onderdelen… en nog veel meer! Die informatie lees je op de stevige pagina’s waar het boekje van gemaakt is. Daar lees je korte stukjes informatie, die naast mooi getekende plaatjes staat geschreven. Nuttige informatie, en meer informatie dan je zou denken. De informatie is overigens niet alleen gegeven op de pagina’s zelf, maar ook verstopt achter de vele flapjes die het boek rijk is. Een erg leuk middel om een soort tijdsverloop aan te geven, en daar heeft het boek mooi werk van gemaakt: vaak moet je de flapjes helemaal opvouwen, zodat de illustratie op de pagina ook echt veranderd. Leuk gedaan!

Wie wat waarom: het schip, Andrea Erne
Uitgeverij Holland, 32 pagina’s, hardcover.
Prijs: 9,99 euro. Leeftijd: vanaf 3 jaar. ISBN: 9789025113032