Recensie: Tijdbom, Identity games

Tijdbom is genomineerd voor Speelgoed van het jaar 2015, in de categorie 10-11 jaar. Dit spel maakt van de kinderen heuse spionnen, als ze door een web van hindernissen moeten kruipen om hulpkaarten te pakken en de tijdbom onschadelijk te maken. Daarbij moeten ze zich zo snel mogelijk door de hindernissen bewegen, maar pas op! Want raak je ze aan, dan kost je dat een deel van je tijd…

Tijdbom is een spannend spel, dat op tijd gaat. Het spel bestaat uit een tijdbom, die aftelt, en een serie klemmen die je door het huis heen verspreid. Tussen de klemmen span je een draad. Kris-kras door het huis heen dus. Daartussen verspreid je spelkaarten, die verzameld moeten worden door je de tijdbom onschadelijk kunt maken. Dat maakt het spel natuurlijk wel een stuk spannender dan wanneer je direct op de tijdbom kunt afkruipen. Je kunt overigens zelf bepalen hoe lang het duurt voor de bom afgaat. Zo kun je zelf bepalen hoe moeilijk je het maakt, en kun je de tijd ook afstemmen op de ruimte waarin je speelt.

Tijdbom is een leuk en spannend spel, maar vergt wel de nodige voorbereidingstijd. Erg jammer, want met wat meer techniek zou het mogelijk moeten zijn om te werken met echte laserstralen, die een penalty opleveren als je ze doorbreekt. Nu moet je eerst het web van touwen door de kamer spannen, voor je kunt beginnen. Je moet zorgvuldig de klemmen door het huis heen vastklemmen, en daar moet je eerlijk gezegd wel het huis voor hebben. Je moet immers genoeg plekjes hebben om de klemmen aan vast te maken, zowel hoog als laag. Wij ontdekten dat stoelen hierbij super handig zijn: bij ons bleken de poten perfect te zijn voor de klemmen, en zo konden we ook touwen (lees: laserstralen) spannen op plekken waar het anders niet zou kunnen. Als je de klemmen hebt vastgemaakt kun je het touw langs de klemmen geleiden. Ook een redelijk secuur werkje, maar als je eenmaal klaar bent kun je dan ook beginnen.  Bij dit spel komt het niet zo zeer aan op slimheid en sluwheid, die je wellicht zou verwachten bij het onschadelijk maken van een bom, maar eerder om behendigheid en lenigheid. Je moet echt een meesterdief zijn om bij de bom te komen, door al die laserstralen heen!

Tijdbom, Identity Games
Prijs: 29,99 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar.
Aantal spelers: 1-5. Speltijd: ongeveer 10 minuten