Recensie: The Never Girls 3: Een wens naar huis, Kiki Thorpe

never girls weg naar huis The Never Girls is een verhalenserie over een paar vriendinnetjes die via een magische poort in het tuinhek naar Nooitgedachtland kunnen verplaatsen. Je weet wel, het magische land waar Peter Pan, Kapitein Haak, de Stoere Jongens en natuurlijk alle elfjes wonen. En die laatste spelen een belangrijke rol in The Never Girls, want de mensenmeisjes zijn dól op elfjes. Die avonturen blijven trouwens lekker dicht bij huis. Soms letterlijk, want in dit derde deel van deze magische serie gebeurt er iets heel ergs. Mia moet hier op haar zusje Gabby passen. En daar baalt Mia enorm van, want omdat ze ineens moet oppassen mogen haar vriendinnen niet langs komen. En ze zouden nog wel naar Nooitgedachtland gaan! Maar stiekem gaat ze toch: ze weer het bloemelfje Rosetta te verleiden om met Mia mee te gaan naar de mensenwereld. Gabby ontdekt dat, en wordt ontzettend jaloers. Ze ontsnapt uit Mia’s aandacht, en gaat naar Nooitgedachtland. Net op het moment dat haar vader aan het klussen is… en het hek repareert! En nu zit Gabby in Nooitgedachtland opgesloten, en Rosetta in de mensenwereld… wat nu? The Never Girls heeft de goedkeuring van Disney. Dat zie je aan het mooie Disney-logo op de cover. Maar veel verder dan de namen en de omgeving komt dat vergelijk echter niet. Het verhaal speelt grotendeels in de normale mensenwereld, met normale tienermeisjesproblemen. Dat daarbij een flinke dosis elfenmagie komt kijken is weer een ander verhaal. Het boekje is leuk geschreven, en een herkenbaar verhaal voor iedereen met kleine zusjes en helemaal voor meisjes die smullen van magie en elfjes. De tekeningen zijn overigens alles behalve Disney, en dat is wel jammer. Er staan een paar zwart-wit illustraties heen, die wat mij betreft echt wat krachtiger aangezet hadden kunnen worden. Nu lijkt het er meer op dat er een normale kleurenprent is omgezet naar zwart-wit. Jammer, want mooie en krachtige illustraties hadden het verhaal nét wat extra’s gegeven.

Never Girls 3: Een wens naar huis, Kiki Thorpe
Illustrator: Jana Christy Van Holkema en Warendorf, 128 pagina’s, hardcover. Prijs: 9,99 euro. Leeftijd: vanaf 7 jaar. ISBN: 9789000343713