Recensie: Steen voor steen, David Robertson en Bill Breen

steen voor steen

LEGO is inmiddels bij iedereen bekend als een geweldig speelgoedmiddel voor kinderen. Het is lekker creatief, kinderen kunnen er hun ei in kwijt middels bouwwwerken en rollenspellen als ze er mee spelen. Wat weinig mensen weten, is dat er een enorm bedrijf zit achter de gekleurde steentjes. Een bedrijf, dat net als alle andere zijn ups en downs kent. In Steen voor steen lees je over het begin, de opbouw, het bijna-faillissement en de indrukwekkende wederopstanding van het merk.

Want net als alle andere merken heeft LEGO te maken gehad met een paar tegenslagen. Als er bijvoorbeeld in 1998 flink verlies wordt geleden bij LEGO, moet een team aan consultants de redding bieden. Maar wat blijkt? Alle regeltjes op het gebied van marketing en innovatie brengen ze niet de winst waar LEGO op gehoopt had: sterker nog, in 2003 staan ze op het randje van faillissement. Sommige dingen moet je blijkbaar niet laten binden aan regels en conformiteiten. Een nieuw management blaast flinke wind in de zeilen en steekt de nek uit op het gebied van innovatie. Met nieuwe concepten, nieuwe technieken en vooral nieuwe producten die aansluiten bij de belevingswereld van kinderen weet dit nieuwe management LEGO weer uit het slop te trekken en het merk weer helemaal springlevend op de kaart te zetten!

In het boek Steen voor steen lees je alles over deze indrukwekkende tijdlijn. Het boek heeft een erg volle bladspiegel, het is bijna van kan toto kant volgeschreven. De meeste plaatjes zijn in zwartwit gedrukt, met een paar uitzonderingen in het midden van het boek. Deze foto’s geven een mooie illustratie van de tekst, want lang niet alle concepten en productlijnen zullen bij iedereen bekend zijn. Het boek zelf heeft een heel prettige schrijfstijl. De hoofdstukken zijn kort en krachtig, met pakkende titels en omschrijvingen. Er worden heel wat LEGO-managers en betrokken personen ondervraagd en geciteerd, waardoor het boek een heel persoonlijk tintje krijgt. Door de manier van schrijven is Steen voor steen niet alleen een verhaal over het merk LEGO, maar ook een betoog over marketing en productontwikkeling, maar uitbreiding van kernactiviteiten en (mis)management.

Steen voor steen, David Robertson en Bill Breen
AW Bruna, september 2013, 310 pagina’s, paperback.
Prijs: 22,95 euro. ISBN: 9789400502192