Recensie: Sprookjesboek van de Efteling, Ploegsma

Er was eens… het allermooiste sprookjesboek. Alle sprookjes uit de Efteling stonden erin: Assepoester, Vrouw Holle, de Indische waterlelies, de Trollenkoning en nog veel meer. In het boek stonden prachtige tekeningen van Anton Pieck, waar je elke keer opnieuw naar wilde kijken. En dat is dit boek!

Wil je nog langer genieten van de sprookjes en de sfeer van de Efteling? Dan is Het Sprookjesboek van de Efteling het ultieme boek. Dit prachtig vormgegeven boek heeft een blauwe linnen kaft, voorzien van gouden letters en een mooie full-color inlay. het boek heeft een sfeervol (en praktisch leeslint) en bevat 24 van de bekendste sprookjes van de Efteling. En dat zeg ik bewust, want de sprookjes welke verbeeld worden in het Sprookjesbos hebben natuurlijk een redelijk diverse afkomst: niet alleen de verhalen van Grimm, Perrault en Anderssen zijn gebruikt, ook Martine Bijl en de Belgische koningin Fabiola hebben moderne sprookjes geschreven. Zo lees je niet alleen van Roodkapje en de Zeven Geitjes, maar ook over het kabouterbos, de Trollenkoning, de Draak en natuurlijk de dansende Waterlelies.

Indien mogelijk en beschikbaar zijn de sprookjes geïllustreerd met de tekeningen en aquarellen van Anton Pieck, wiens stempel op de Efteling onmiskenbaar is. Pas dan zie je ook hoe krachtig die stempel is geweest: slechts in het geval van een technische onmogelijkheid is afgeweken van de ontwerpen van Pieck, en zelfs dan zijn de aanpassingen minimaal gebleven. Dankzij de tekeningen, de herkenbaarheid van de vele prenten en natuurlijk de herkenbaarheid van de sprookjes is het boek fantastisch om door te lezen met je kinderen. De verhalen lezen vlot door en zijn fijn geschreven: zonder moeilijke termen of zinsconstructies. En dat zie je niet zo vaak bij sprookjes! Hierdoor zijn de verhalen goed voor te lezen voor kinderen vanaf een jaar of 3 à 4, en kunnen kinderen het boek zelf lezen na een paar jaar leesonderwijs. Een aanrader, ook al ben je nog nooit in de Efteling geweest, maar onmisbaar als je het park wel ooit in je leven hebt bezocht. Zo is de magie altijd dichtbij!

Sprookjesboek van de Efteling
Uitgeverij Ploegsma, 157 pagina’s, gebonden
Prijs: 24,95 euro. ISBN: 9789021666761