Recensie: Spongebob 3D: Spons op het droge

spongebob-bd-3d De tekenfilms van Spongebob Squarepants zijn inmiddels al heel wat jaren te zien op de Nederlandse televisie. De animatieserie, met de gele zeespons in de hoofdrol, trekt miljoenen kijkers over de hele wereld. Op zich best bijzonder, aangezien het meest bekende van SpongeBob zijn irritante gelach is! Maar natuurlijk zijn er meer kenmerken die het zeediertje sieren, en vooral zijn naïviteit, vriendelijkheid, hulpvaardigheid en vertrouwen in de anderen sieren hem zonder meer. SpongeBob 3D: spons op het droge is de eerste computer geanimeerde film met onze vierkante held in de hoofdrol. In de film leer je in het begin piraat Burgerbaard kennen. Die zit hem op een klein en verlaten eilandje zoeken naar een bijzonder boek, dat hij na een worsteling met een betoverd skelet ook daadwerkelijk in handen weet te krijgen. Dat boek gaat over het kleine plaatsje Bikinibroek, waar SpongeBob en zijn vrienden leven. Dankzij het boek, dat magische krachten lijkt te bezitten, weet Piraat Burgerbaard in het bezit te komen van het recept van de beroemde krabburger! Een grote ramp natuurlijk, waar heel bikinibroek aan onderdoor lijkt te gaan. Ondanks alle weerstand weet SpongeBob een aantal vrienden zover te krijgen dat ze met hem meegaan om het geheime recept terug te halen. En dan, na ongeveer een uurtje kijken naar een tekenfilmversie van het verhaal, kom je weer in de normale bewoonde wereld uit waar SpongeBob en zijn vrienden als computer geanimeerde karakters echt tot leven worden gewekt. Was de film tot nu toe al vermakelijk, nu komt hij pas echt tot hun recht en krijg je te zien wat alle voorfilmpjes ons beloofden! Natuurlijk blijft de ietwat platte humor van de animatieserie overeind, maar met de nieuwe en dure technieken lijkt er ook een opening gevonden te zijn voor wat subtielere humor, die zeker wat oudere kijkers zeker zullen waarderen. Het verhaal blijft natuurlijk ontzettend spannend, en vooral de achtervolging met piraat Burgerbaard is ontzettend spannend. Spongebob 3D: Spons op het droge is zeker het kijken waard. Het is een heel grappige film, die minder leunt op het irritante karakter van SpongeBob dan je misschien zou verwachten. Dankzij de toevoeging van echte acteurs, waaronder Antonio Banderas in de rol van de piraat, krijgt de film wat meer diepgang en lijkt het allemaal iets realistischer, hoewel veel van de vondsten natuurlijk net zo absurd zijn als dat je ze in de tekens om zou verwachten. Deze film heeft echter deur opengezet voor een wat ouder publiek om toch nog schaamteloos te kunnen genieten van SpongeBob. Een voor kinderen? Die zullen van het begin tot het einde van de film met een brede lach op hun gezicht zitten te kijken, die af en toe verandert in een luide schaterlach.

Spongebob – spons op het droge, Universal Pictures Tijdsduur: 89 minuten, Avonturenfilm. Leeftijd: vanaf 6 jaar.