Recensie: Sinterklaasje bonne, bonne, bonnen, Arjan Ederveen en Piet Paris

Buiten was het donker en koud. De wind waaide woest om zich heen. De regen tikte en flitsflatste tegen het zolderraam. Binnen lag Pietje in zijn warme bed. En dat die arme Sint nou toch vanavond over de daken heen en weer moet vliegen om verlang-lijstjes op te halen… Zou de goede Sint wel komen?

Dit deel gaat over fantasie en dromen in het bijzonder. Het is dan ook zeker een wonderlijk verhaal te noemen, waarbij de ontwikkelingen soms wel eens wat snel gaan. Zo verplaatst Pietje in een flits naar het politiebureau, sinterklaas’ kantoor, en nog veel meer wonderlijke plaatsen. Het is ook echt een boek voor wat oudere kinderen. Niet alleen vanwege de snelheid waarmee het verhaal zich ontwikkeld, ook de tekenstijl (strakke lijntekeningen, aangevuld met kleurvlakken) zorgen voor een wat killer aangezicht, en het taalgebruik is wat ingewikkelder. Er zitten wat meer grapjes in van hoger niveau, wat jongere kinderen eenvoudigweg niet zo zal aanspreken.

Daarbij worden er soms wat uitspraken gedaan over de goedheiligman die niet bij alle ouders even goed te verantwoorden zullen zijn, zoals bijvoorbeeld het aanwezig zijn van hulpsinterklazen. Een prima uitleg natuurlijk in veel gevallen, en zeker waar, maar slapende honden wakker maken, hoe klein ook, is nooit zo’n goed idee naar mijn mening. Voor wat oudere kinderen is het echter een heerlijk verhaal, waarbij Sinterklaas te maken krijgt met de regels en boetes voor bijvoorbeeld te hard rijden op de daken. Hilarisch en confronterend, want ook Arjan merkt op dat kinderen wel erg hebberig zijn: hoewel Pietje een redelijk bescheiden lijstje heeft krijgt ook hij een gevoel van schaamte voor wát hij vraagt als hij ziet dat de schatkist van Sinterklaas akelig leeg begint te raken…

Arjan Ederveen: “Mijn leven draait om fantasie. Want wat is het geweldig om via een verhaal of spel in een andere wereld terecht te komen. Daar groei je van! En ook belangrijk: je leert er nieuwe taal.Kinderen hebben gelukkig veel fantasie. Maar taal- en schrijfvaardigheden leren ze vooral op school. Ik ben er trots op dat bij mijn prentenboek lesmateriaal ontwikkeld is om kinderen nog enthousiaster te maken voor lezen en schrijven. Helpt u mee?”

Sinterklaasje bonne, bonne, bonnen is gratis te downloaden, maar ook in papieren vorm te krijgen: Douwe Egberts heeft daar, in samenwerking met C1000 supermarkten, wederom een spaaractie voor opgezet. Het boek is verkrijgbaar vanaf 30 november 2011. Kijk voor meer informatie, voorleestips en lessuggesties over dit boek op:

Recensies van andere boeken uit deze serie:
Dimitri en het geheim van het kleine doosje
Piet Verliefd