Recensie: Sigmund weet wel raad met narcisten, Peter de Wit

sigmund weet wel raad met narcistenOnze kleine psychiater is weer terug met zijn unieke, een-ogige kijk op de wereld! Dit keer met een mooi, compact boekje waarin hij dieper ingaat op één bepaald onderwerp van onze maatschappij. Een heel belangrijk deel, wat hij vanuit zijn unieke achtergrond als psychiater en vanuit zijn eigen nukken en eigendunk benadert: het narcisme van de mensen in Nederland. En geloof me: Sigmund weet wel raad met narcisten!

Alles om jezelf

Het boekje Sigmund weet wel raad met narcisten draait eigenlijk twee kanten op. Aan de ene kant krijgt hij heel wat voor zijn kiezen in de spreekkamer. Bijzonder veel mensen zijn veel te veel bezig met zichzelf en het zich profileren op Facebook, Twitter en Instagram. Zij krijgen de ongezouten mening van Sigmund voor hun kiezen. Aan de andere kant is Sigmund zelf natuurlijk ook een bezig baasje dat zichzelf behoorlijk hoog heeft zitten. Wat dat betreft weet onze kleine professor ook zeker wel wat narcisme is – en lijdt hij er waarschijnlijk zelf het meeste aan.

Erge kwaal

Is dat erg, een tikje narcisme? Welnee, natuurlijk niet! Het is zelfs heel gezond om jezelf hoog te hebben zitten. Maar niet té. Té is nooit goed. Behalve … juist. Er zijn uitzonderingen. Maar dit boekje tilt het net een stukje over de top, waardoor je zelf ook weer even naar jezelf kunt kijken. Zo draagt de therapeutische kracht van Sigmund toch nog verder dan hij zelf heeft kunnen denken. Heeft-ie toch weer mooi voor elkaar, al die mensen die over hun eigen handelen en zijn gaan nadenken. Misschien is hij toch nog beter dan hij dacht!

Conclusie over Sigmund weet wel raad met narcisten

Sigmund weet wel raad met narcisten is een heerlijk maatschappij-kritisch stripboek, recht uit de kranten geplukt. De kleine psychiater is zo sarcastisch dat hij bijna knuffelbaar wordt, zijn heetgeblakerde en cynische karakter zorgt voor meer dan één grappige situatie. Super leuk om zelf te lezen, maar ook om te geven aan die narcistische vriend… Door: Score: Sigmund weet wel raad met narcisten krijgt 4,5 van de 5 punten.

Sigmund weet wel raad met narcisten,
Illustrator: Peter de Wit De Harmonie, 96 pagina’s, hardcover.
Vanaf: 16 jaar. ISBN: 9789463360203. Prijs: 12.50 euro.