Recensie: Programmeren voor kinderen, Carol Vorderman

programmeren voor kinderenComputers zijn overal te vinden, je kunt tegenwoordig het huis niet meer uit zonder een smartphone of tablet. Ook kinderen niet. Die zijn er mee opgegroeid, ze weten niet beter dan dat alle programma’s en apps binnen handbereik zijn, dat ze zo’n beetje alles kunnen wat ze maar kunnen bedenken. Maar hoe steekt zo’n programmaatje nu echt in elkaar? In Programmeren voor kinderen komen ze daar zeker achter. Het boek is geschreven voor kinderen van 8-16 jaar, waarin je zelf programma’s gaat schrijven. Dat doet Programmeren voor kinderen in twee delen. In het eerste deel ligt de volle aandacht op het principe van programmeren, en hoe zo’n programma in elkaar steekt. Dat je niet alleen moet zeggen wát er moet gebeuren, bijvoorbeeld, maar soms ook wat je níet wil dat er gebeurt. De hele situatie en actie doordenken dus. Daarvoor gebruikt Carol Vorderman, schrijfster van dit boek, het gratis programma Scratch. Een heel visueel systeem, dat ontwikkeld is door de MiT universiteit in Amerika. Daarin kunnen kinderen heel duidelijke opdrachtjes maken, stap voor stap, met allerlei instructies en constructies. In Scratch leren kinderen niet alleen spelletjes maken, maar ook filmpjes. Daarna maakt Programmeren voor kinderen een flinke stap, naar het eveneens gratis programma Python. Een grote sprong, waar erg snel overheen wordt gestapt. De grootste fout die de vertaler daarbij maakt is dat de codetaal niet is mee vertaald! Dat moet ik even uitleggen met een voorbeeldje. Want de programmacode zelf is natuurlijk Engels, dat kun je niet veranderen. Maar als je bijvoorbeeld een vraag moet programmeren waarbij het programma vraagt naar je leeftijd, wordt er in het voorbeeld van Scratch netjes gevraagd: Vraag [leeftijd?] en wacht zeg [ meedoen [ik ben ][antwoord] In het deel over Python worden niet alleen de opdrachten in het Engels geschreven (het is een Engelse programmeertaal, daar kun je niets aan veranderen) maar ook de vragen en antwoorden staan in het Engels geschreven. Hetzelfde stukje programmatuur in Python is vertaald naar: age = input(‘age’) print(‘I am ‘+age) wat natuurlijk ook gewoon naar het Nederlands getrokken had kunnen worden. Ook worden veel van de Engelse opdrachten niet toegelicht of vertaald in het Nederlands, wat de taal Python wel meer duiding had gegeven. Jammer, want het boek Programmeren voor kinderen is verder erg leuk. Na een mooie opbouw in Scratch wordt je wel een beetje in het diepe gegooid bij Python, maar ook daar vind je even verderop ook concrete projecten waar je je tanden in kan zetten. Programmeren voor kinderen is leuk boek voor kinderen die interesse hebben in computers, programmeren of wat verder willen met hun logische cognitieve vaardigheden en oorzaak-gevolgkwesties willen uitdenken. Naast inzicht in programmeren en enkele toepassingen (wat een echt feel-good moment zal opleveren) is het boek erg leuk vormgegeven en lees je achter in het boek ook nog wat over ‘programmeren in het echt’, over het maken van grote computerprogramma’s en bekende programmeurs en programmeertalen. Een nieuwe uitdaging om te programmeren voor kinderen!

Programmeren voor kinderen, Carol Vorderman Lannoo, 226 pagina’s, gebonden paperback. Prijs: 16,95 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar. ISBN: 9789401419659