Recensie: Pixels, Sony Pictures Home Entertainment

Pixels De film Pixels speelt eigenlijk in twee verschillende tijden. Nu, maar een deel ervan speelt zich ook af in de jaren tachtig, toen arcade-hallen vol computerspelletjes dé plek waren om gezien te worden. Je maakt er zelfs het allereerste internationale game-kampioenschappen mee, waarbij er zelfs een fil mvan gemaakt wordt. Die film sturen ze de ruimte in, samen met een aantal van die computerspelletjes. Inmiddels is het dertig jaar later. Games zijn aan de orde van de dag, en die beroemde arcade-hallen zijn al lang vervallen en gesloten. De gamers van toen zijn niet meer wie ze ooit waren. Ze sluiten televisies aan bij mensen thuis, slapen bij hun moeder op zolder, president van Amerika of zitten in de gevangenis. Maar dan gebeurt er iets vreemds. De aarde wordt aangevallen door buitenaardse wezens! En dan wel op een heel bijzondere manier, want hun vijanden lijken verdacht veel op old-school videogame figuren, zoals Pac-man, Donkey Kong en Centipede. President Will Cooper (Kevin James) vraagt zijn vriend Sam Brenner (Adam Sandler) om hulp, omdat hij kampioen arcade gaming was in de jaren ’80. Hij kan de Pixels wellicht verslaan… Samen met een team van retro gamers moet hij de aliens verslaan en de wereld redden. Ze krijgen speciale wapens uit het Witte Huis van wapenspecialiste Lt. Col. Violet Van Patten (Michelle Monaghan). Daarbij krijgen ze natuurlijk de nodige weerstand van de generaals en kolonels in het Amerikaanse leger, die absoluut geen burgers in hun gebiedje willen. En zeker geen nerds! Pixels is een snelle actiefilm vol grappen en grollen, die voor kinderen niet altijd even begrijpelijk zijn – dat kun je op zich wel verwachten van Adam Sandler, die graag een dubbele bodem in zijn grappen legt. Het gros van de grappen is echter eenvoudig en melig, een tikje seksistisch en absurd. Een lekkere film dus om bij weg te staren. Sommige scènes zijn een beetje eng. De leeftijdsgrens van 9 jaar is ook wel echt een goede grens, liefst nog wat ouder zodat je ze allemaal begrijpt. Voor gamers uit die tijd natuurlijk een feest van herkenning!

Pixels, Sony Tijdsduur: 106 minuten, Avonturenfilm. Leeftijd: vanaf 9 jaar. Verkrijgbaar op: DVD, Blu-ray