Maak perfecte pralines met de kennis en ervaring van Jean-Pierre Wybauw

perfecte pralines goldEr is een bekend gezegde: de liefde van de man gaat door de maag. Maar dat gaat ook op voor vrouwen! Maak een gerecht met alle liefde en aandacht die het verdient, dan zal dat zeker uitstralen naar degene die het opeet. Daarnaast zijn vrouwen natuurlijk bijzonder blij met chocolade! Wil je echt iets bijzonders op tafel zitten dat je zelf hebt gemaakt? Dan kun je niet hoger presteren dan het maken van je eigen pralines! In het omvangrijke boek perfecte pralines gold leer je van niemand minder dan Jean-Pierre Wybauw, de onbetwiste grootheid als het aankomt op pralines, alle inns and outs van het maken van pralines.

De techniek

Op zich is het maken van een praline helemaal niet zo moeilijk. Je kunt een dikke vulling maken en die dopen in de chocolade, of bijvoorbeeld een kuipje van chocolade en die vullen met een dunnere substantie. Om maar even twee eenvoudige manieren te noemen. De kunst van perfecte pralines zit hem juist in de uitvoering van die stappen. Hoe maak je een geweldige vulling, die fijn aanvoelt in je mond? En hoe krijg je die chocolade zo mooi strak en glanzend? Processen waar je misschien wat makkelijk over denkt, maar die toch de nodige aandacht vragen. Het is dan ook niet vreemd dat dit boek, dat uit meer dan 550 pagina’s bestaat, eerst uitgebreid ingaat op alle technische aspecten. In 183 pagina’s lees je bijvoorbeeld hoe je kruiden en specerijen gebruikt, smaken combineert, karamel maakt, chocola op de juiste manier smelt en verwerkt en nog veel, veel, veel meer. In deze eerste twee hoofdstukken leer je ook een aantal basistechnieken om bijvoorbeeld marshmallows, fudge, noga en natuurlijk pralines te maken. Mijn tip: lees in ieder geval het eerste hoofdstuk goed door! Je krijgt tips en technieken aangereikt die resultaat echt zullen helpen.

Recepten

In het derde hoofdstuk van het boek vind je ontzettend veel verschillende recepten. Heb je de basis dus onder de knie, dan kun je hiermee verder gaan. Dit hoofdstuk is trouwens weer onderverdeeld in een aantal subcategorieën: alle pralines zijn onderverdeeld in een soort praline, maar ook in de houdbaarheid ervan. En dat is natuurlijk erg makkelijk om te weten! Als categorieën moet je denken aan truffels, cuvetten, pralines met basisganache, pralines met noten, met alcohol en gevormde, gespoten en gesneden pralines.

Aan de slag

Dankzij het boek perfecte pralines gold heb je alle professionele technieken bij de hand om zelf aan de slag te gaan met het maken van deze chocolade delicatessen. Natuurlijk heb je voor sommige pralines speciale vormpjes of materialen nodig, maar in het boek vind je ook genoeg voorbeelden die met relatief eenvoudige middelen te maken zijn. Het gaat vaak toch om de basis die goed moet zijn, en dat is een kwestie van oefenen. Je merkt overigens wel in het boek dat het gaat om professionele recepten: veel van de recepten zijn goed voor ongeveer 500 g van een zelfde praline, maar soms kom je ook wel hoeveelheden tegen van 1560 g of bijvoorbeeld 420 stuks. En dat is best veel! Aan de andere kant is het natuurlijk ook zo dat hoe meer je van iets maakt het ook wat gemakkelijker te bereiden en verwerken is.

Conclusie over Perfecte pralines gold

Perfecte Pralines Gold is een geweldig boek voor alle chocoladeliefhebbers en kookgekken. Het is zo veelzijdig en uitgebreid, dat je over dit onderwerp echt geen ander boek meer nodig hebt. Let wel: de recepten zijn vaak vermeld in grote hoeveelheden. En: het werken met chocolade vraagt om geduld en ervaring. Probeer het eerst een paar keer uit, geniet van het creatieve proces en de tevreden gezichten van je proefpersonen.
Door:
Score: Perfecte pralines gold krijgt 5 van de 5 punten.

Perfecte pralines gold,