Recensie: Overleef je inbox, Arjan Broere

overleef je inboxHet internet… zou jij een leven kunnen voorstellen zonder het internet? Als je van de jongere garde bent: waarschijnlijk niet. Als je wat ouder bent, zoals ik, dan heb je de tijd zonder het internet zelfs nog meegemaakt. Ja, echt waar. Er was een tijd dat het internet nog gewoon bestond. Ook toen konden mensen gewoon leven. Nu zou dat ondenkbaar zijn. Maar toch weten mensen maar weinig over hoe ze slim kunnen omgaan met die nieuwe technieken. Het opzoeken van dingen op het internet blijkt een knap lastige klus te zijn, maar ook het beheren van bijvoorbeeld je mailbox is een knap lastige klus voor velen. De missie? Overleef je inbox.

Slim mailen

Dagelijks komen er tientallen mailtjes mijn mailbox binnen. Toegegeven, de meeste daarvan horen bij CooleSuggesties.nl thuis, een mooi aantal voor mijn dagelijkse werk (deze website is een uit de hand gelopen hobby) en een handje vol mails komen voor mij persoonlijk binnen. Stiekem is het toch een flinke organisatie om ze allemaal in het oog te houden. Het kost best veel tijd om ze allemaal te beantwoorden. En hoewel ik best gestructureerd ben (schouderklopje voor mezelf) schiet het er toch vaak bij in om ze allemaal goed in de gaten te houden. Clean inbox? Nou – nee. Ik blijf steevast met zo’n 100 mailtjes in mijn inbox zitten.

Structuur en discipline

Overleef je inbox is een klein en compact boekje van de 60-minuten boekenreeks van Uitgeverij Haystack. Zij schreven – in samenwerking met FrankWatching – een serie boekjes over verschillende onderwerpen. Die kleine en compacte boekjes lees je in ongeveer een uurtje uit. Een mooi behapbaar stuk informatie dus, waar je snel tijd voor kunt vinden. De echte winst daarbij is direct duidelijk: dankzij de tips en technieken uit dit boekje moet het mogelijk zijn om meer houvast te krijgen in je mailstroom. Wat meer overzicht, zodat er duidelijke actieplannen gemaakt kunnen worden. Een paar keer per dag de mailbox opschonen en indelen, op een later tijdstip de mails afhandelen – met daarbij de handvatten van het boekje in acht nemend – het blijkt een prima manier om de dagelijkse stroom in toom te houden. Waar ik vooral blij mee was, waren de vele trucjes en praktische tips om beter om te gaan met Outlook en GMail – sneltoetsen en regels maken het werken zo veel makkelijker! Die 60 minuten lezen wint zich in een mum van tijd terug, daar ben ik van overtuigd.

Conclusie over Overleef je inbox in 60 minuten

Overleef je inbox in 60 minuten. Het lijkt een onmogelijke taak, maar dankzij de praktische tips en technieken van Arjan Broere is het helemaal niet zo moeilijk om grip te krijgen op die enorme stroom aan emails. Organiseer je werk slim en effectief, zodat je meer energie overhoud voor belangrijke zaken! Door: Score: Overleef je inbox in 60 minuten krijgt 5 van de 5 punten.

Overleef je inbox in 60 minuten, Uitgeverij Haystack, 159 pagina’s, paperback.
ISBN: 9789461261649. Prijs: 12.50 euro.