Recensie: Over alles

over allesSoms krijg je een boek in handen, waarbij je denkt: Waar gaat dit over? Bij dit boek is daar geen twijfel over mogelijk. Over alles. Staat groot op de kaft. Dus dan zal het wel zo zijn, nietwaar? Ja en nee. Het klopt dat er van alles en nog wat omschreven is in dit geweldig grote boek. Maar echt alles? Nee, dat helaas niet. Of gelukkig niet – dan zou het wel een gigantisch dik boek worden!

Groots besproken

De schrijvers van dit boek, James Brown en Richard Platt, hebben wel groots uitgepakt met hun uitleg. Het enorme boek legt verschillende onderwerpen uit op twee grote pagina’s. Bijvoorbeeld hoe een fiets in elkaar zit, Hoe je een mooie compositie maakt in je tekening of een foto. Maar ook waar alfabetten bijvoorbeeld vandaan komen en de verschillen tussen verschillende varianten, over het menselijk skelet, ons zonnestelsel of over letters. Op iedere linkerpagina vind je een stuk tekst, op de rechter pagina een grote infographic: een illustratie die meer duidelijk maakt dan een fiks aantal pagina’s vol tekst.

Duidelijk en helder

De informatie in het boek is dan misschien niet bizar uitgebreid, het is wel gedegen en vormt een heel mooie basis voor wanneer je meer bizarre feitjes wil verzamelen of juist concreet op zoek bent naar een bepaald onderwerp. Over Alles vertelt je heel veel over een flink aantal onderwerpen. Niet alle onderwerpen zullen even interessant voor je zijn, maar dankzij de duidelijke tekst en mooie, strakke illustraties zul je ze waarschijnlijk toch willen bekijken.

Conclusie over Over alles

Over alles is een enorm boek met schitterende prenten, waar je uren naar kunt turen. Naast de ‘standaard’ onderwerpen komen er ook een paar unieke en bijzondere voorbij, wat het boek nog leuker en interessanter maakt. Hoewel ‘over alles’ een tikje pretentieus is, gaat het in ieder geval over best veel. Door: Score: Over alles krijgt 4 van de 5 punten.

Over alles, Lemniscaat, 62 pagina’s, hardcover.
Vanaf: 10 jaar. ISBN: 9789047708773. Prijs: 17.50 euro.