Recensie: Opgekikkerd, het bordspel voor coole kikkers

opgekikkerd bordspel

Kinderen op de basisschool, maar ook op de middelbare school, kampen vaak met negatieve gevoelens en emoties. Om verschillende redenen kan het bijvoorbeeld zijn dat ze zich buitengesloten voelen, of dat ze worden gepest. En als ze dit zo ervaren, dan zien ze die negatieve gevoelens telkens weer bevestigd. Tijd om Opgekikkerd uit de kast te halen, waarmee kinderen stapje voor stapje leren om vervelende gedachten om te zetten in ‘opkikkers’, in daden die het tegendeel van die emoties laten zien.

De regels van het spel zijn heel eenvoudig: je loopt met je pionnetje naar de finish. De persoon die er als eerste is, beëindigd het spel. Op dat moment wordt er gekeken naar het aantal Opkikkerkaarten dat je door het spel heen hebt verzameld. Wat zijn dat, opkikkerkaarten? Welnu: ieder speelveld van het spelbord is een gekleurd vakje, dat correspondeert met een van de vier kaartkleuren – of er staat een symbool op van een draaischijf welke in het bord zit verwerkt. Op iedere Opkikkerkaart staat een negatieve gedachte. Die lezen kinderen voor. Weten ze hem om te draaien naar een opkikker? dan mogen ze de kaart houden. Lukt ze dat niet, dan moet de kaart aan de kant worden gelegd.

De Opkikkerkaarten zijn verdeeld in vier groepen: school, sociale situaties, sport en algemene situaties. De verdeling in categorieën geeft al aan dat de grootste problemen vaak voortkomen uit schoolsituaties (waar kinderen met name over prestaties en samenwerkingen onzeker kunnen zijn) en sport, waarbij kinderen vaak genadeloos worden gestraft voor slechte of mindere prestaties. Op de draaischijf vind je algemenere opdrachten, zoals ‘Welke bange gedachte heb je wel eens?’ of ‘Geef iemand een compliment’. Kaartjes verdien je er niet mee, maar wel een stukje zelfvertrouwen voor jezelf én af en toe iemand anders.

Het bordspel Opgekikkerd is een makkelijk te leren spel dat een diepe impact kan hebben. Ook aan onze tafelbleek het knap lastig om te praten over negatieve gedachten. Hoe vaker je dit doet, des de ‘onbelangrijker’ die gedachten worden, en hoe eenvoudiger je er overheen kunt stappen – en dat is natuurlijk wel het doel van het spel. In het begin zal het spel nog knap confronterend kunnen zijn. In de vraagstelling van de kaarten wordt er vaak van uitgegaan dat de kinderen zowel gepest worden als faalangstig zijn, en dat maakt niet alle vragen even relevant.

Op de achterkant van de kaartjes staan mogelijke opkikker-gedachten. Heel erg handig, zeker als je zelf even geen positieve draai kunt geven aan de negatieve gedachte. Daar konden we ons niet altijd in vinden: soms matchte de vraagstelling en de oplossing (loop weg als een coole kikker) niet helemaal met elkaar. Dat komt bij kinderen soms toch over als ‘stel je niet zo aan!’, hoewel het natuurlijk niet zo bedoeld is. Een stukje tekst en uitleg van een begeleider is dan zeker welkom!

Opgekikkerd, De Coole Kikker
Prijs: 64,50 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar.
Aantal spelers: 2-6. Speltijd: ongeveer 20-25 minuten