Recensie: Op kookavontuur met Jonnie en Therese Boer

Op kookavontuur met Jonnie en Therese Boer Ga je mee op kookavontuur met Jonnie en Therese boer? Zij maken de leukste avonturen mee in hun keuken, met alle ingrediënten en kookgereedschappen. De pepervaatjes strooien hun korreltjes lustig in het rond, waardoor iedereen gaat niezen, ze rijden in peperautootjes en ook het kookgereedschap heeft zijn rol in de avonturen van dit koksduo. Jonnie en Therese Boer maken, samen met hun twee kinderen Isabella en Jimmie, de leukste en meest fantastische avonturen mee. En die draaien natuurlijk grotendeels om eten en koken. Het zijn niet voor niets eigenaars van een sterrenrestaurant! Ze kunnen het dus ook niet laten om hun kennis met je te delen. Door het boek heen krijg je dus geweldige recepten om te koken, van aardappelpuree tot carpaccio met een heel bijzondere saus, heerlijke verfrissende drankjes, en krijg je wat les in de etiquette rondom tafel, zodat je ook weet hoe je bijvoorbeeld je gasten aan tafel hoort te zetten of welk bestek je moet nemen. Door het boek heen staan nog allerlei interessante weetjes over koken en de keuken. Op kookavontuur met Jonnie en Therese Boer is een spannend, grappig en fantasierijk boek. Het gebruikt veel spreektaal, en vooral de illustraties zijn grappig: er wordt gebruik gemaakt van fotootjes van de personages, maar die zijn aangevuld met getekende lichamen. Sommige ingrediënten zijn ook aangevuld met andere fotootjes, en zo veranderd een wortel ineens in het Pastinaakautootje! Klein minpuntje is het taalgebruik: die is niet altijd even toegankelijk, met zo nu en dan een leesteken op de verkeerde plek (of een ontbrekend exemplaar).

Op kook avontuur met Jonnie en Therese Boer, Marij Sloothaak
Illustrator: Robert-Jaap Jansen Karakter uitgevers, 96 pagina’s, hardcover. Prijs: 14,95 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar. ISBN: 9789045204239